Zpravodaj - příloha VII/2004

Kritika testů jako hodnocení školního výkonu


Zpravodaj - příloha VII/2004


Téma přílohy, kterým je vliv standardizovaných testů na podobu vzdělávání a na výkony žáků, je podnětem k mnoha diskusím. Ty také v mnoha zemích probíhají. Odpůrci testů jako jediné metody hodnocení, na jejímž základě se často rozhoduje o dalších osudech nejen žáků, ale také škol, které tyto žáky vzdělávaly, tvrdí, že testy negativním způsobem ovlivňují vyučovací proces. Způsobují, že mezi žáky vzniká nezdravá konkurence, že se žáci neučí pro radost z vědění, ale proto, aby byli úspěšní v testech. Zastánci považují testy za spravedlivý a objektivně měřitelný prostředek hodnocení. V podkladovém článku jsou na několika místech citovány práce amerického pedagoga, jehož knihy o hodnocení žáků mají velmi výmluvné názvy, například: „Potrestáni odměnami: Trable se zlatými hvězdičkami, podněcujícími plány, jedničkami, chválou a jinými úplatky“; „Co to znamená být dobře vzdělaný? a více esejí o standardech, známkování a jiných hloupostech“; „Argumenty proti standardizovanému testování: Zvyšování skóre, ničení škol“. Jeho práce již byly přeloženy do japonštiny, korejštiny, němčiny, švédštiny, nizozemštiny, portugalštiny, hebrejštiny, thajštiny, malajštiny a italštiny. Do češtiny pokud víme zatím ne.