Nová závěrečná zkouška

Od roku 2014/2015 skládají všichni absolventi učebních oborů závěrečné zkoušky podle jednotného zadání. Zkoušky byly sjednoceny na základě novely školského zákona, která vstoupila v platnost 1. května 2015.

Příprava jednotných závěrečných zkoušek probíhala od roku 2005 postupně v rámci projektů, na něž přispíval Evropský sociální fond: Kvalita I, Nová závěrečná zkouška a Nová závěrečná zkouška 2. Od srpna 2014 zabezpečuje nové závěrečné zkoušky Národní ústav pro vzdělávání ve své hlavní činnosti, o financování se stará Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.


Vstup do informačního systému pro školy

Web ukončeného projektu Nová závěrečná zkouška 2


Aktuality

Co letos přinesla elektronická písemná zkouška

Ve školním roce 2016/2017 byla pro 39 oborů vzdělání vytvořena banka úloh. Školy, které tyto obory vyučují, se mohly rozhodnout, zda jejich žáci budou skládat písemnou zkoušku na počítači, nebo na papíře jako dosud. Na všech těchto školách byla ale témata jednotného zadání vygenerována z banky úloh.

 

Závěrečná zkouška podle jednotného zadání ve škole. Školní rok 2016/2017

Tato praktická metodická publikace NÚV byla aktualizována v září 2017. Přináší kompletní informace o tom, jak ve škole pracovat s jednotnými zadáními. Najdete tu organizační pravidla pro všechny části závěrečných zkoušek. Nově je zpracována část věnovaná podmínkám pro žáky se SVP. Další změna se týká otázek ze světa práce, které byly v minulém období podstatně aktualizovány. V příloze také najdete podrobný návod, jak postupovat při pořádání písemné zkoušky v elektronické podobě.

 

Písemná zkouška na počítači. Jak postupovat při elektronické zkoušce

Národní ústav pro vzdělávání připravil novou metodickou příručku "Písemná zkouška na počítači. Praktický návod pro správce školních sítí, hodnotitele a další učitele." Příručka má pomoci všem pedagogům, kteří na školách připravují písemné zkoušky v elektronické formě. Tyto e-zkoušky mohou žáci skládat jako součást závěrečných zkoušek ve 39 učebních oborech. Poslední aktualizace příručky proběhla v září 2017.

 

Jak školy hodnotily témata závěrečných zkoušek

Po skončení červnového termínu závěrečných zkoušek měly školy možnost vyjádřit se k úrovni témat jednotného zadání. Dotazník vyplnilo 221 škol, které vyučují učební obory, tedy 44,2 %. Z toho 193 škol nemělo k tématům připomínky nebo napsalo kladný komentář. Kriticky se vyjádřilo k jednomu nebo více tématům 28 škol, tedy cca 12 procent z těch, které zpětnou vazbu vyplnily.  

 

Aktualizované otázky ze světa práce většinu škol nijak nezaskočily

Letos v červnu obsahovala témata ústní zkoušky jednotného zadání poprvé inovované otázky ze světa práce. Školy se s nimi mohly seznámit na webu NZZ a připomínkovat je již od loňského podzimu. Od ledna 2017 pak měly k dispozici jejich definitivní verzi, aby na ni mohly žáky s dostatečným předstihem připravit. Přesto jsme spíše očekávali, že po závěrečných zkouškách bude mít řada škol k novým otázkám ze světa práce připomínky, a tak jsme vyhodnocování připomínek škol k jednotným zadáním podrobněji zaměřili rovněž na tuto oblast.

 

Podle zpětné vazby se výsledky žáků u závěrečných zkoušek zlepšují

V červnu 2017 proběhly závěrečné zkoušky na pěti stovkách škol, které měly ve třetích ročnících učebních oborů téměř 30 000 žáků. Navíc ve 39 oborech mohli žáci psát písemku na počítači.

 

Zářijový termín závěrečných zkoušek

Jednotná zadání pro zářijový termín závěrečných zkoušek budou zveřejněna 14. srpna 2017 v informačním systému nové závěrečné zkoušky.

 

další aktuality