Nová závěrečná zkouška

Od roku 2014/2015 skládají všichni absolventi učebních oborů závěrečné zkoušky podle jednotného zadání. Zkoušky byly sjednoceny na základě novely školského zákona, která vstoupila v platnost 1. května 2015.

Příprava jednotných závěrečných zkoušek probíhala od roku 2005 postupně v rámci projektů, na něž přispíval Evropský sociální fond: Kvalita I, Nová závěrečná zkouška a Nová závěrečná zkouška 2. Od srpna 2014 zabezpečuje nové závěrečné zkoušky Národní ústav pro vzdělávání ve své hlavní činnosti, o financování se stará Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.


Vstup do informačního systému pro školy

Web ukončeného projektu Nová závěrečná zkouška 2


Aktuality

V NÚV se konaly tři semináře o samostatných odborných pracích učňů

Národní ústav pro vzdělávání uspořádal v lednu 2018 tři semináře na téma „Samostatná odborná práce v závěrečné zkoušce“. První dva termíny (10. a 11- 1.) byly věnovány oborům Cukrář, Kuchař-číšník a Kadeřník, poslední seminář (17. 1.) se zaměřil na další obory, jejichž jednotné zadání obsahuje SOP (umělecké obory, Operátor skladování, Hodinář, Montér suchých staveb, Včelař, Podkovář a zemědělský kovář). Semináře byly určeny nejen učitelům těchto oborů, ale i všem těm, kteří mají zájem o informace k SOP.

 

Metodika pro rok 2017/2018

Metodická publikace s názvem "Závěrečná zkouška podle jednotného zadání ve škole. Školní rok 2017/2018" je určena všem pedagogům, kteří mají na školách na starosti závěrečné zkoušky, a samozřejmě i všem dalším, kteří se o problematiku zajímají. Upozorňuje na změny, ke kterým dochází v tomto školním roce, a poskytuje podrobný návod, jak při přípravě závěrečných zkoušek postupovat. 

 

Zveřejňujeme zadání samostatných odborných prací pro školní rok 2017/2018

Dne 4. ledna 2017 byla zveřejněna témata samostatných odborných prací (SOP).  Všechny školy vyučující obory, které mají SOP jako součást závěrečných zkoušek, zadávají tuto práci svým žákům na začátku 2. pololetí.   

 

Vše nejlepší do roku 2018

Roklan 2-PF-web.jpg Všem pedagogům i příznivcům nové závěrečné zkoušky přejeme krásné vánoční svátky a mnoho úspěchů i pohody do roku 2018. 

 

Česká školní inspekce hodnotí jednotné závěrečné zkoušky velmi pozitivně

Česká školní inspekce zveřejnila výroční zprávu za rok 2016/2017. V kapitole 5 se věnuje také realizaci závěrečných zkoušek podle jednotného zadání a uvádí ji hned na prvním místě mezi pozitivními zjištěními.

 

Zabýváme se každou připomínkou ze škol

Právě v těchto dnech Národní ústav pro vzdělávání dokončuje vypořádání připomínek k jednotným zadáním, které školy napsaly jako zpětnou vazbu po skončení závěrečných zkoušek. Jak probíhá toto vypořádání, ukážeme na příkladu několika strojírenských oborů.

 

Jak se změní zkoušení z cizího jazyka v rámci závěrečných zkoušek

Cizí jazyk je dnes součástí závěrečných zkoušek v devíti učebních oborech: Jemný mechanik (zaměření Hodinář), Výrobce potravin, Pekař, Řezník-uzenář, Aranžér a Kadeřník. U žáků jsou ověřovány hlavně znalosti odborné terminologie. V šesti oborech vzdělání je zařazen do písemné zkoušky, ve čtyřech je součástí obhajoby samostatné odborné práce, která probíhá v rámci praktické zkoušky. Jeden obor má cizí jazyk jak v SOP, tak v písemné zkoušce.

 

další aktuality