Jednotná zadání a jejich inovace

Reforma závěrečných zkoušek je založena na jednotných zadáních, která se připravují pro každý obor s výučním listem. Školy pak jsou povinny tato zadání využít při svých závěrečných zkouškách. Jednotné zadání tvoří autorský tým, v němž pracují zkušení učitelé daného oboru. Spolupracují na něm i zástupci zaměstnavatelů, kteří se starají o to, aby zadání odpovídalo potřebám praxe a vycházelo ze současné technologické úrovně.  

Témata všech oborů jsou průběžně aktualizována podle potřeby, například v důsledku změny určitých norem či pravidel, nebo když se v některém tématu objeví chyba.

Školy mohou své podněty vyjádřit kdykoli. Nejčastěji ale využívají zpětné vazby prostřednictvím dotazníku, který mají k dispozici v informačním systému nové závěrečné zkoušky. Tento dotazník se vyplňuje každý rok po skončení závěrečných zkoušek.

Editoři jednotlivých oborů vzdělání pak všechny připomínky vypořádají a změny zanesou do témat, kterých se týkaly.


Jednotná zadání pro prosincový termín závěrečných zkoušek budou zpřístupněna 21. listopadu 2016

Jednotná zadání budou zpřístupněna v informačním systému nové závěrečné zkoušky. Školy je využijí při přípravě všech částí závěrečných zkoušek, tedy zkoušky praktické, písemné i ústní.

 

V září pokračovaly jednotné závěrečné zkoušky za rok 2015/2016

Pro zářijový termín závěrečných zkoušek se zaregistrovalo 313 škol vyučujících učební obory, což představuje téměř 63 %, a zkoušky skládalo 3 407 žáků. Zářijový termín se týká žáků, kteří se nemohli v červnu 2016 ke zkouškám dostavit, a také těch, kteří při nich neuspěli.

 

Nové otázky ze světa práce pro závěrečné zkoušky ve školním roce 2016/2017

Na základě návrhu učitelů odborných škol byly v průběhu roku 2016 aktualizovány otázky ze světa práce pro obory vzdělání kategorie H i E. Inovovaná verze těchto otázek prošla interním připomínkováním v NÚV a expertním posouzením ve vybraných školách. Poté byla postoupena do veřejného připomínkového šetření, kterého se mohly zúčastnit všechny střední odborné školy. 

 

Zářijový termín závěrečných zkoušek se blíží

V průběhu září budou závěrečné zkoušky skládat žáci učebních oborů, kteří v červnovém termínu neuspěli nebo se zkoušek nemohli zúčastnit. Na školách, které využily elektronickou formu písemných zkoušek, budou žáci psát písemky opět na počítači.  

 

Zpětná vazba ze škol ukázala, že e-zkoušky proběhly bez problémů

Na základě zpětné vazby je zřejmé, že pro žáky učebních oborů je stále nejtěžší složit písemnou zkoušku. Dosáhli v ní průměrné známky 2,74, zatímco při ústní zkoušce získali v průměru známku 2,46 a nejlépe si vedli při praktické zkoušce, kde jejich průměrná známka činila 2,28. Přitom praktická zkouška, ze které byly známky nejlepší, je v rámci závěrečných zkoušek  stěžejní.

 

Jak dopadlo testování písemné zkoušky na počítači

Testování se uskutečnilo ve dnech 17. 2. až 10. 3. 2016 na 300 školách. Na základě průběhu testování a připomínek ze škol bylo vybráno 14 oborů vzdělání, ve kterých je možné skládat písemnou zkoušku na počítači už ve školním roce 2015/2016.

 

Příprava závěrečných zkoušek podle jednotného zadání už začala

Na webovém portálu nové závěrečné zkoušky j sou k dispozici jednotná zadání 2015/2016  pro všechny části závěrečných zkoušek - pro zkoušku písemnou, praktickou i ústní.

 

Jednotná zadání pro rok 2015/2016 jsou zveřejněna

Jednotná zadání pro školní rok 2015/2016 jsou již školám k dispozici. Mohou tedy začít připravovat závěrečné zkoušky pro žáky posledního ročníku učebních oborů.

 

Jak jsou zařazeny cizí jazyky do jednotných zadání

Zjišťování jazykových dovedností je ve školním roce 2015/2016 součástí jednotných zadání v sedmi učebních oborech (v devíti zaměřeních). V článku nabízíme podrobnosti o tom, jak zkoušení z cizích jazyků probíhá. 

 

Školy mohou připomínkovat aktualizované otázky ze světa práce

Na základě podnětů ze škol byl ve spolupráci s učiteli vytvořen návrh podrobnější verze otázek ze světa práce, které jsou nedílnou součástí témat ústní zkoušky (každé téma obsahuje jednu otázku ze světa práce).