Jednotná zadání a jejich inovace

Reforma závěrečných zkoušek je založena na jednotných zadáních, která se připravují pro každý obor s výučním listem. Školy pak jsou povinny tato zadání využít při svých závěrečných zkouškách. Jednotné zadání tvoří autorský tým, v němž pracují zkušení učitelé daného oboru. Spolupracují na něm i zástupci zaměstnavatelů, kteří se starají o to, aby zadání odpovídalo potřebám praxe a vycházelo ze současné technologické úrovně.  

Témata všech oborů jsou průběžně aktualizována podle potřeby, například v důsledku změny určitých norem či pravidel, nebo když se v některém tématu objeví chyba.

Školy mohou své podněty vyjádřit kdykoli. Nejčastěji ale využívají zpětné vazby prostřednictvím dotazníku, který mají k dispozici v informačním systému nové závěrečné zkoušky. Tento dotazník se vyplňuje každý rok po skončení závěrečných zkoušek.

Editoři jednotlivých oborů vzdělání pak všechny připomínky vypořádají a změny zanesou do témat, kterých se týkaly.


Skončil podzimní termín závěrečných zkoušek

Více než desetina absolventů učebních oborů skládala během měsíce září závěrečné zkoušky. Pro většinu z nich šlo o opravný termín, někteří však dělali zkoušky poprvé – buď proto, že neměli ukončený poslední rok studia, nebo byli z vážného důvodu omluveni.

 

Co ukázala zpětná vazba ke zkouškám z cizích jazyků

Cizí jazyk je v současnosti zařazen do jednotného zadání závěrečných zkoušek v devíti učebních oborech. V rámci zpětné vazbě vyjádřily své připomínky pouze tři školy.

 

Jak školy hodnotily témata závěrečných zkoušek

Po skončení červnového termínu závěrečných zkoušek měly školy možnost vyjádřit se k úrovni témat jednotného zadání. Dotazník vyplnilo 221 škol, které vyučují učební obory, tedy 44,2 %. Z toho 193 škol nemělo k tématům připomínky nebo napsalo kladný komentář. Kriticky se vyjádřilo k jednomu nebo více tématům 28 škol, tedy cca 12 procent z těch, které zpětnou vazbu vyplnily.  

 

Aktualizované otázky ze světa práce většinu škol nijak nezaskočily

Letos v červnu obsahovala témata ústní zkoušky jednotného zadání poprvé inovované otázky ze světa práce. Školy se s nimi mohly seznámit na webu NZZ a připomínkovat je již od loňského podzimu. Od ledna 2017 pak měly k dispozici jejich definitivní verzi, aby na ni mohly žáky s dostatečným předstihem připravit. Přesto jsme spíše očekávali, že po závěrečných zkouškách bude mít řada škol k novým otázkám ze světa práce připomínky, a tak jsme vyhodnocování připomínek škol k jednotným zadáním podrobněji zaměřili rovněž na tuto oblast.

 

Podle zpětné vazby se výsledky žáků u závěrečných zkoušek zlepšují

V červnu 2017 proběhly závěrečné zkoušky na pěti stovkách škol, které měly ve třetích ročnících učebních oborů téměř 30 000 žáků. Navíc ve 39 oborech mohli žáci psát písemku na počítači.

 

Jak jsou zařazeny cizí jazyky do jednotných zadání ve školním roce 2016/2017

Ověřování dovedností žáků v cizích jazycích je v tomto školním roce součástí jednotných zadání pro písemnou nebo praktickou zkoušku v deseti oborech.  Do  ústní zkoušky  není cizí jazyk zařazen. N abízíme podrobnosti o tom, jak zkoušení z cizích jazyků probíhá. 

 

Jednotná zadání pro prosincový termín závěrečných zkoušek budou zpřístupněna 21. listopadu 2016

Jednotná zadání budou zpřístupněna v informačním systému nové závěrečné zkoušky. Školy je využijí při přípravě všech částí závěrečných zkoušek, tedy zkoušky praktické, písemné i ústní.

 

V září pokračovaly jednotné závěrečné zkoušky za rok 2015/2016

Pro zářijový termín závěrečných zkoušek se zaregistrovalo 313 škol vyučujících učební obory, což představuje téměř 63 %, a zkoušky skládalo 3 407 žáků. Zářijový termín se týká žáků, kteří se nemohli v červnu 2016 ke zkouškám dostavit, a také těch, kteří při nich neuspěli.

 

Nové otázky ze světa práce pro závěrečné zkoušky ve školním roce 2016/2017

Na základě návrhu učitelů odborných škol byly v průběhu roku 2016 aktualizovány otázky ze světa práce pro obory vzdělání kategorie H i E. Inovovaná verze těchto otázek prošla interním připomínkováním v NÚV a expertním posouzením ve vybraných školách. Poté byla postoupena do veřejného připomínkového šetření, kterého se mohly zúčastnit všechny střední odborné školy. 

 

Zářijový termín závěrečných zkoušek se blíží

V průběhu září budou závěrečné zkoušky skládat žáci učebních oborů, kteří v červnovém termínu neuspěli nebo se zkoušek nemohli zúčastnit. Na školách, které využily elektronickou formu písemných zkoušek, budou žáci psát písemky opět na počítači.  

 

Zpětná vazba ze škol ukázala, že e-zkoušky proběhly bez problémů

Na základě zpětné vazby je zřejmé, že pro žáky učebních oborů je stále nejtěžší složit písemnou zkoušku. Dosáhli v ní průměrné známky 2,74, zatímco při ústní zkoušce získali v průměru známku 2,46 a nejlépe si vedli při praktické zkoušce, kde jejich průměrná známka činila 2,28. Přitom praktická zkouška, ze které byly známky nejlepší, je v rámci závěrečných zkoušek  stěžejní.

 

Jak dopadlo testování písemné zkoušky na počítači

Testování se uskutečnilo ve dnech 17. 2. až 10. 3. 2016 na 300 školách. Na základě průběhu testování a připomínek ze škol bylo vybráno 14 oborů vzdělání, ve kterých je možné skládat písemnou zkoušku na počítači už ve školním roce 2015/2016.

 

Příprava závěrečných zkoušek podle jednotného zadání už začala

Na webovém portálu nové závěrečné zkoušky j sou k dispozici jednotná zadání 2015/2016  pro všechny části závěrečných zkoušek - pro zkoušku písemnou, praktickou i ústní.

 

Jednotná zadání pro rok 2015/2016 jsou zveřejněna

Jednotná zadání pro školní rok 2015/2016 jsou již školám k dispozici. Mohou tedy začít připravovat závěrečné zkoušky pro žáky posledního ročníku učebních oborů.

 

Jak jsou zařazeny cizí jazyky do jednotných zadání

Zjišťování jazykových dovedností je ve školním roce 2015/2016 součástí jednotných zadání v sedmi učebních oborech (v devíti zaměřeních). V článku nabízíme podrobnosti o tom, jak zkoušení z cizích jazyků probíhá.