Aktuality

Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání převzalo od 1. října 2019 agendu závěrečné zkoušky v oborech vzdělání s výučním listem

Od 1. října 2019 byla převedena agenda zajišťování závěrečné zkoušky v oborech s výučním listem z Národního ústavu pro vzdělávání (NÚV) na Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV). Stalo se tak na základě Opatření Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy z 26. června 2019.

 

Samostatné odborné práce pro školní rok 2019/2020

Témata samostatných odborných prací jsou od 2. 1. 2020 zveřejněna v informačním systému.  Na začátku 2. pololetí mohou žáci začít své práce připravovat.

 

V CZVV proběhla porada k oboru Práce ve stravování

Porada se zástupci škol vyučujících obor Práce ve stravování   se uskutečnila v Centru zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) dne 18. 11. 2019.  Zúčastnili se jí zástupci 8 škol   a pracovníci Oddělení závěrečné zkoušky CZVV:  editorka jednotných zadání v oborech kategorie E Renata Pyrochtová a administrátorka jednotných zadání Dana Kočková.  Účastníci se shodli, že nejsou potřeba žádné podstatné změny. Úkoly v bance témat pro písemnou zkoušku budou aktualizovány.  

 

Co ukázala zpětná vazba ze škol v roce 2019

Po skončení každého termínu závěrečných zkoušek mají školy možnost vyplnit dotazník připravený v informačním systému.  Tato tzv. zpětná vazba zjišťuje na jedné straně výsledky žáků dosažené u zkoušek a na druhé straně se v ní školy mohou vyjádřit ke kvalitě jednotných zadání a napsat své připomínky. Tyto informace umožňují dále zlepšovat jednotné závěrečné zkoušky.  

 

V oboru Provozní služby je třeba zjednodušit písemnou zkoušku

Porada se zástupci škol vyučujících obor Provozní služby se uskutečnila v Centru zjišťování výsledků vzdělávání (CZVV) dne 13. 11. 2019.  Zúčastnili se jí zástupci 17 škol  a pracovníci Oddělení závěrečné zkoušky CZVV: vedoucí oddělení  Hana Hušáková, editorka jednotných zadání v oborech kategorie E Renata Pyrochtová a  editorka jednotného zadání  v oboru Provozní služby  Romana Jezberová.  Účastníci se dohodli na potřebných změnách i na tom, kdo za ně bude zodpovídat.  

 

Jednotná zadání pro závěrečné zkoušky v prosinci 2019 jsou zveřejněna

Školy mohou připravovat závěrečné zkoušky pro prosincový termín školního roku 2018/2019. Jednotná zadání jsou přístupná po přihlášení do informačního systému nové závěrečné zkoušky. Každá škola si může stáhnout jednotná zadání všech učebních oborů, které vyučuje. 

 

Hospodářská komora ČR ocenila nejlepší středoškoláky

Hospodářská komora odměnila 250 nejlepších absolventů středních škol a učilišť z celé České republiky titulem Absolvent 2019. Byli mezi nimi také vítězové soutěže o nejlepší samostatnou odbornou práci, na níž Hospodářská komora spolupracuje s Národním ústavem pro vzdělávání. 

 

Další porada se týkala oboru Potravinářské práce

Porada se uskutečnila v Národním ústavu pro vzdělávání dne 18. září 2019. Podle názoru účastníků je nejvíc třeba zrevidovat témata písemné zkoušky, protože v současnosti jsou příliš náročná pro žáky oboru kategorie E.

 

Jak se změní jednotné zadání v oborech Ošetřovatel a Pečovatelské služby

Před letními prázdninami se v NÚV konaly další dvě porady, na nichž se sešli zástupci škol a společně s pracovníky NÚV posuzovali, jaké změny je třeba provést v jednotných zadáních pro obory Ošetřovatel a Pečovatelské služby. Zároveň bylo dohodnuto, kdo se na změnách bude podílet, v jakém termínu budou úpravy provedeny a předány školám k testování a připomínkám. 

 

Jak dopadla soutěž odborných prací učňů

V roce 2019 proběhl už osmý ročník soutěže o nejlepší samostatné odborné práce (SOP), které připravují absolventi učebních oborů. Soutěž každoročně vyhlašuje Národní ústav pro vzdělávání společně s Hospodářskou komorou ČR.  Autoři nejlepších prací převzali 19. října v Lichtenštejnském paláci ocenění Hospodářské komory ČR. Kromě prezidenta Hospodářské komory Vladimíra Dlouhého se ho zúčastnil i premiér Andrej Babiš, který absolventům předával certifikáty. 

 

Jednotná zadání pro závěrečné zkoušky v září 2019

Jednotná zadání závěrečných zkoušek pro zářijový termín školního roku 2018/2019 budou postupně zveřejňována od 15. července 2019. 

 

Jaké výsledky přineslo testování bank úkolů

Od 21. 1. do 15. 2. 2019 měly školy možnost otestovat si systém elektronické písemné zkoušky. Do testování byly zařazeny banky úkolů oborů vzdělání, které jsou poprvé zveřejněny k závěrečným zkouškám ve školním roce 2018/2019, dále obory, kde proběhla významná revize banky úkolů. Banky úkolů jsou předpokladem k tomu, aby žáci mohli písemnou zkoušku skládat na počítači.

 

Jak uspořádat písemnou zkoušku na počítači

Národní ústav pro vzdělávání připravil metodický návod "Písemná zkouška na počítači. Praktický návod pro správce školních sítí, hodnotitele a další učitele." Příručka má pomoci všem pedagogům, kteří na školách připravují písemné zkoušky v elektronické formě. Tyto e-zkoušky mohou provádět žáci už v sedmdesátce oborů vzdělání.

 

Seznam jednotných zadání, v nichž se témata písemné zkoušky generují z banky úkolů

V následujících oborech vzdělání se ve školním roce 2018/2019 generují témata písemné zkoušky z banky úloh. Podle rozhodnutí ředitele/ředitelky mohou žáci psát písemnou zkoušku na počítači, nebo jako dosud na papír.

 

Nová metodika pro rok 2018/2019

Zveřejňujeme publikaci Závěrečná zkouška podle jednotného zadání ve škole. Školní rok 2018/2019. Tuto metodickou publikaci v elektronické podobě vydáváme na pomoc pedagogům, kteří ve školách připravují závěrečné zkoušky.

 

Vyhlašujeme soutěž samostatných odborných prací učňů – 2019

Národní ústav pro vzdělávání vyhlašuje ve spolupráci s Hospodářskou komorou ČR osmý ročník soutěže samostatných odborných prací (SOP). Školy mohou přihlásit do soutěže jednu až dvě vynikající práce z každého učebního oboru, jehož jednotné zadání obsahuje SOP, nejpozději do 28. června 2019. Autoři a autorky nejlepších prací získají na podzim 2019 prestižní ocenění Hospodářské komory ČR.  

 

Otázky ze světa práce

Otázky ze světa práce jsou součástí ústní části závěrečných zkoušek. V roce 2016 byly aktualizovány, aby lépe odpovídaly podmínkám na trhu práce a potřebám škol. Existují dvě sady otázek ze světa práce - pro obory kategorie H a E.

 

Kadeřnickým školám chyběl náročný společenský účes

Na poradě k oboru vzdělání 69-51-H/01 Kadeřník, která se uskutečnila v Národním ústavu pro vzdělávání 6. února 2019, se shromáždili  zástupci škol s nejvyšším počtem žáků v oboru, a to ze všech krajů ČR. Zúčastnili se i zástupci Asociace Fisy, která reprezentuje kadeřnický obor v Hospodářské komoře ČR. Nejvíc se porada věnovala tématům samostatné odborné práce a jejich souladu s praktickou zkouškou.

 

Jednotné zadání v oboru Krejčí se podstatně změní

Dne 30. ledna 2019 se v NÚV uskutečnila porada k jednotnému zadání v oboru 31-58-H/01 Krejčí.  Zúčastnili se jí zástupci šesti středních škol (z celkových osmi škol vyučujících tento obor). Pro obor Krejčí byla nově vytvořena banka úkolů a v souvislosti s tím došlo v závěrečných zkouškách k podstatným změnám.

 

Další porada k aktualizaci jednotných zadání se věnovala oboru Cukrář

V Národním ústavu pro vzdělávání se uskutečnila porada o jednotném zadání v oboru Cukrář. Zástupci 28 škol ze všech částí ČR se podělili o své zkušenosti se všemi částmi závěrečných zkoušek. V druhé části porady pak byly provedeny úpravy banky úloh na základě připomínek pedagogů, z nichž nejvíc se týkalo písemné zkoušky.

 

Otevřeli jsme mimořádný termín pro testování bank úkolů

Od 21. ledna 2019 mají školy možnost otestovat banky úkolů v těch oborech, pro něž byly nově vytvořeny. Jde o obory: Strojní mechanik, Nástrojař, Obráběč kovů, Elektrikář – silnoproud, Spojový mechanik, Krejčí, Zahradník, Opravář zemědělských strojů a Prodavačské práce.

 

Česká školní inspekce kladně hodnotí jednotné závěrečné zkoušky

ČŠI se ve své výroční zprávě za školní rok 2017/2018 věnuje také ukončování vzdělávání ve středních školách, a to jak v maturitních, tak v nematuritních oborech. Tyto informace jsou v podkapitole 4.3.3, na str. 128 až 131.

 

Zadání pro samostatné odborné práce 2018/2019

Zveřejňujeme nová zadání pro samostatné odborné práce, která jsou určena pro školní rok 2018/2019. Samostatné odborné práce vypracovávají žáci na začátku 2. pololetí, a to ve třinácti oborech vzdělání. V tomto školním roce jsou mezi nimi tři nové obory - Lodník, Krejčí a Umělecký štukatér. Od ledna 2019 jsou zadání SOP dostupná pro školy také v informačním systému NZZ. Zadání mají dvě různé formy - pro zkoušející a pro žáky.

 

Jednotné závěrečné zkoušky učňů se stále aktualizují

V Národním ústavu pro vzdělávání se uskutečnila série porad věnovaných problematice jednotných zadání závěrečných zkoušek. Každé jednání bylo vždy zaměřeno na některou z velkých skupin oborů, účastníky byli učitelé škol, které tyto učební obory vyučují. Každá porada vyústila v rozhodnutí, jaké změny budou v tom kterém oboru provedeny a kdo za ně bude zodpovídat.

 

Hospodářská komora ocenila nejlepší absolventy středních škol

Dne 13. října 2018 převzalo 300 nejlepších absolventů středních odborných škol ocenění Hospodářské komory ČR. Mezi nimi byli už sedmým rokem také vyučení vítězové soutěže o nejlepší samostatnou odbornou práci, kterou vyhlašuje Hospodářská komora společně s Národním ústavem pro vzdělávání. Všichni ocenění absolventi si odnesli také dodatek k osvědčení, který je součástí Europassu.

 

Skončil zářijový termín závěrečných zkoušek

Celá řada škol, které vyučují učební obory, uspořádala v průběhu září další termín závěrečných zkoušek. Tento termín je opravný pro žáky, kteří neuspěli v červnu, nebo náhradní pro ty, kteří se červnového termínu nemohli z vážného důvodu zúčastnit.

 

Co ukázala zpětná vazba ze škol

Po skončení červnového termínu závěrečných zkoušek měli učitelé možnost vyplnit dotazník obsažený v informačním systému NZZ. Tato tzv. zpětná vazba zjišťuje na jedné straně výsledky žáků dosažené u zkoušek a na druhé straně se v ní školy mohou vyjádřit ke kvalitě jednotných zadání a napsat své připomínky. Právě zpětná vazba umožňuje pracovníkům NÚV dále zlepšovat jednotné závěrečné zkoušky.

 

Jak dopadla soutěž odborných prací učňů

Právě byl vyhodnocen sedmý ročník soutěže o nejlepší odborné práce absolventů učebních oborů. Do soutěže, kterou každoročně vyhlašuje Národní ústav pro vzdělávání společně s Hospodářskou komorou ČR, bylo letos přihlášeno 119 samostatných odborných prací (SOP), z nichž zkušební komise vybrala 30 nejlepších. Ze tří v soutěži nejvíc zastoupených oborů  získala první místo práce Extravagantní účes ve stylu pin-up, kterou připravila absolventka oboru Kadeřník na SŠ oděvní a služeb Vizovice, v oboru Cukrář vyhrála práce žáka SŠ gastronomie a služeb Přerov Svatební Labutí jezero a v oboru Kuchař-číšník pro pohostinství zvítězila práce nazvaná Putování slováckými vinohrady, kterou napsal absolvent SŠ hotelnictví, gastronomie a služeb SČMSD Šilheřovice.

 

Jak letos proběhly závěrečné zkoušky v učilištích

Téměř 28 tisíc žáků v 505 školách se během června dostavilo k závěrečným zkouškám. Už čtvrtým rokem šlo o zkoušky připravené podle jednotného zadání, které se vytváří v Národním ústavu pro vzdělávání. Jednotné zadání používají školy pro přípravu závěrečných zkoušek nejen v oborech vzdělání kategorie H, ale i v oborech kategorie E, v nichž se učí převážně děti se zdravotním handicapem. Celkově skládalo závěrečné zkoušky  27 970 žáků, z nichž bylo 3 182 absolventů oborů kategorie E.

 

Praktická zkouška u spojových mechaniků

Tříletý učební obor Spojový mechanik (Sdělovací a zabezpečovací sítě) je určen pro přípravu odborníků v oblasti telekomunikačních i zabezpečovacích systémů a digitálních technologií. Abychom viděly praktickou zkoušku v tomto oboru, navštívily jsme Střední školu elektrotechniky a  strojírenství v Praze 10 – Záběhlicích.

 

Termín pro přihlášení samostatných odborných prací do soutěže se blíží

Národní ústav pro vzdělávání vyhlašuje ve spolupráci s Hospodářskou komorou ČR soutěž samostatných odborných prací (SOP), která se letos koná již po sedmé. Do 25. června mohou školy přihlásit do soutěže jednu až dvě vynikající práce z každého učebního oboru, jehož jednotné zadání obsahuje SOP. Žáci, jejichž práce budou vyhodnoceny jako nejlepší, získají na podzim 2018 prestižní ocenění Hospodářské komory ČR.

 

Závěrečné zkoušky sedlářů a brašnářů

Zpracování kůže bylo v minulosti obsahem několika příbuzných řemesel - brašnářství, sedlářství a řemenářství. V naší době se tato řemesla spojila v jeden obor vzdělání  nazvaný Výrobce kožedělného zboží . V současnosti je v republice registrován pouze ve čtyřech školách, z nichž dvě sídlí v Praze a zbývající dvě jsou v Prostějově a Jeseníku (Bernartice). Počet žáků, kteří obor absolvují, není nijak zvlášť vysoký - ve školním roce 2016–2017 v něm studovalo 47 žáků ve všech třech ročnících. Přesto, podle výpovědí odborných učitelů, zájem o vzdělávání v oboru narůstá a projevují jej často již dospělí lidé, mnohdy s maturitním vzděláním. Někteří si tak zvyšují možnost výdělečné činnosti, jiní v této sice složité, ale krásné práci, nacházejí svého koníčka. 

 

Čekáme na zpětnou vazbu ze škol

Po skončení červnového termínu závěrečných zkoušek v učebních oborech mají pedagogové možnost napsat do NÚV své připomínky a informace o úspěšnosti žáků. Tato zpětná vazba ze škol pomáhá při zlepšování kvality jednotných zadání.

 

Praktická zkouška v oboru Ošetřovatel

Ve Střední zdravotnické škole v Praze 10 začaly závěrečné zkoušky 1. června, kdy žáci skládali písemnou zkoušku na počítači. Už třetím rokem totiž škola využila možnost elektronické formy písemky. Výuční list dostanou úspěšní absolventi v polovině června.

 

Závěrečná zkouška v SOU U Krbu

Střední odborné učiliště gastronomie U Krbu v pražských Malešicích připravuje budoucí kuchaře, číšníky a cukráře ve tříletých oborech vzdělání s výučním listem.

 

Závěrečné zkoušky dospělých učňů ve věznici Jiřice

Pracovníci NÚV navštěvují v průběhu června školy a zjišťují, jak pedagogové zkoušky připravují podle jednotného zadání, zda s tím mají nějaké problémy a jaká případná specifika vnáší do zkoušení ta která škola. V tomto článku si můžete přečíst naše zkušenosti ze závěrečných zkoušek ve věznici Jiřice, kde působí Střední škola VIZE.

 

Závěrečné zkoušky skládá 28 000 učňů i dospělých

Aby získali výuční list, musí složit písemnou, ústní a praktickou zkoušku.

 

Pedagogové se ještě mohou přihlásit na konferenci "PROMĚNY CELOŽIVOTNÍHO UČENÍ V ČR A SR (1918–2018)"

Chcete zjistit, jaké jsou perspektivy odborného vzdělávání v zemích, jež právě před sto lety vytvářely společný stát? Zveme Vás na setkání zástupců českých i slovenských ministerstev, profesních asociací, škol, zaměstnavatelů a všech, kdo se zajímají o počáteční i další odborné vzdělávání a jejich modernizaci, o duální systém a zkušenosti s ním či o téma získávání kvalifikací a uznávání výsledků předchozího učení. 

 

Závěrečné zkoušky může složit i člověk s profesní kvalifikací

Člověk, který si udělá zkoušky ze všech profesních kvalifikací, z nichž se skládá úplná profesní kvalifikace, může získat výuční list. Musí k tomu složit závěrečné zkoušky na některé škole, kde se daný obor vyučuje. Podobně lze získat také maturitu.

 

Aktualizovaná metodika pro školy

Aktualizované vydání metodiky pro přípravu jednotných závěrečných zkoušek obsahuje seznam oborů vzdělání, pro které již byla vytvořena banka úkolů. V těch je možné (nikoli ale povinné) skládat písemnou zkoušku ve školním roce 2017/2018  elektronicky.

 

Elektronickou písemnou zkoušku je možné skládat v 53 oborech

Pro 53 oborů vzdělání byla vytvořena banka úkolů. Díky tomu je v těchto oborech možné skládat písemné zkoušky na počítači. Jsou mezi nimi nejen obory kategorie H, ale také kategorie E. Školy se mohou rozhodnout, zda tuto možnost využijí, nebo zůstanou u písemek na papíře. Pro výběr témat u těchto oborů ale budou používat v každém případě banku úloh, z níž se zadání pro žáky vygeneruje.

 

Jednotná zadání pro závěrečné zkoušky ve školním roce 2017/2018 byla zveřejněna

Na webovém portálu nové závěrečné zkoušky jsou od března 2018 k dispozici jednotná zadání pro červnový termín závěrečných zkoušek školního roku 2017/2018. Školy zde najdou zadání pro všechny části závěrečných zkoušek - pro zkoušku písemnou, praktickou i ústní.

 

Vyhláška č. 47/2005 ve znění pozdějších předpisů

Nabízíme Vám aktuální znění vyhlášky č. 47/2005,  o ukončování vzdělávání ve středních školách závěrečnou zkouškou a o ukončování vzdělávání v konzervatoři absolutoriem. Vyhláška  byla od roku 2005 několikrát novelizovaná, naposledy v roce 2017.

 

Změna ve stanovení témat pro závěrečnou zkoušku 2017/2018

Informace o stanovení počtu témat pro písemnou zkoušku byla přesunuta do zkušební dokumentace k jednotným zadáním, kterou připravuje Národní ústav pro vzdělávání. Stalo se tak na základě novely vyhlášky č. 47/2005 Sb., o ukončování vzdělávání ve středních školách závěrečnou zkouškou a o ukončování vzdělávání v konzervatoři absolutoriem.

 

V NÚV se konaly tři semináře o samostatných odborných pracích učňů

Národní ústav pro vzdělávání uspořádal v lednu 2018 tři semináře na téma „Samostatná odborná práce v závěrečné zkoušce“. První dva termíny (10. a 11- 1.) byly věnovány oborům Cukrář, Kuchař-číšník a Kadeřník, poslední seminář (17. 1.) se zaměřil na další obory, jejichž jednotné zadání obsahuje SOP (umělecké obory, Operátor skladování, Hodinář, Montér suchých staveb, Včelař, Podkovář a zemědělský kovář). Semináře byly určeny nejen učitelům těchto oborů, ale i všem těm, kteří mají zájem o informace k SOP.

 

Metodika pro rok 2017/2018

Metodická publikace s názvem "Závěrečná zkouška podle jednotného zadání ve škole. Školní rok 2017/2018" je určena všem pedagogům, kteří mají na školách na starosti závěrečné zkoušky, a samozřejmě i všem dalším, kteří se o problematiku zajímají. Upozorňuje na změny, ke kterým dochází v tomto školním roce, a poskytuje podrobný návod, jak při přípravě závěrečných zkoušek postupovat. 

 

Zveřejňujeme zadání samostatných odborných prací pro školní rok 2017/2018

Dne 4. ledna 2018 byla zveřejněna témata samostatných odborných prací (SOP).  Všechny školy vyučující obory, které mají SOP jako součást závěrečných zkoušek, zadávají tuto práci svým žákům na začátku 2. pololetí.   

 

Závěrečné zkoušky pro žáky se sluchovým postižením

Porucha sluchu či dokonce jeho absence výrazně omezuje schopnost žáka pochopit informace obsažené v tématech jednotného zadání závěrečných zkoušek. Při jejich řešení tedy může být znevýhodněn, i když potřebné znalosti a dovednosti má. Je tedy potřeba hledat takovou formu zadání, která bude vyhovující vzhledem ke komunikační bariéře daného žáka. 

 

Vše nejlepší do roku 2018

Roklan 2-PF-web.jpg Všem pedagogům i příznivcům nové závěrečné zkoušky přejeme krásné vánoční svátky a mnoho úspěchů i pohody do roku 2018. 

 

Česká školní inspekce hodnotí jednotné závěrečné zkoušky velmi pozitivně

Česká školní inspekce zveřejnila výroční zprávu za rok 2016/2017. V kapitole 5 se věnuje také realizaci závěrečných zkoušek podle jednotného zadání a uvádí ji hned na prvním místě mezi pozitivními zjištěními.

 

Zabýváme se každou připomínkou ze škol

Právě v těchto dnech Národní ústav pro vzdělávání dokončuje vypořádání připomínek k jednotným zadáním, které školy napsaly jako zpětnou vazbu po skončení závěrečných zkoušek. Jak probíhá toto vypořádání, ukážeme na příkladu několika strojírenských oborů.

 

Jednotná zadání pro prosincový termín byla zveřejněna

Na webovém portálu nové závěrečné zkoušky jsou od poloviny listopadu k dispozici jednotná zadání pro prosincový termín závěrečných zkoušek školního roku 2016/2017. Školy zde najdou zadání pro všechny části závěrečných zkoušek - pro zkoušku písemnou, praktickou i ústní.

 

Skončil podzimní termín závěrečných zkoušek

Více než desetina absolventů učebních oborů skládala během měsíce září závěrečné zkoušky. Pro většinu z nich šlo o opravný termín, někteří však dělali zkoušky poprvé – buď proto, že neměli ukončený poslední rok studia, nebo byli z vážného důvodu omluveni.

 

Nejlepší středoškoláci byli oceněni Hospodářskou komorou

Dne 7. října 2017 převzalo 301 nejlepších absolventů středních odborných škol ocenění z rukou prezidenta Hospodářské komory ČR Vladimíra Dlouhého. Tento certifikát HK ČR dostali i vítězové soutěže o nejlepší samostatnou odbornou práci, kterou vyhlašuje Hospodářská komora společně s Národním ústavem pro vzdělávání. Všichni ocenění absolventi si odnesli také dodatek k osvědčení, který je součástí Europassu.

 

Co ukázala zpětná vazba ke zkouškám z cizích jazyků

Cizí jazyk je v současnosti zařazen do jednotného zadání závěrečných zkoušek v devíti učebních oborech. V rámci zpětné vazbě vyjádřily své připomínky pouze tři školy.

 

Co letos přinesla elektronická písemná zkouška

Ve školním roce 2016/2017 byla pro 39 oborů vzdělání vytvořena banka úloh. Školy, které tyto obory vyučují, se mohly rozhodnout, zda jejich žáci budou skládat písemnou zkoušku na počítači, nebo na papíře jako dosud. Na všech těchto školách byla ale témata jednotného zadání vygenerována z banky úloh.

 

Závěrečná zkouška podle jednotného zadání ve škole. Školní rok 2016/2017

Tato praktická metodická publikace NÚV byla aktualizována v září 2017. Přináší kompletní informace o tom, jak ve škole pracovat s jednotnými zadáními. Najdete tu organizační pravidla pro všechny části závěrečných zkoušek. Nově je zpracována část věnovaná podmínkám pro žáky se SVP. Další změna se týká otázek ze světa práce, které byly v minulém období podstatně aktualizovány. V příloze také najdete podrobný návod, jak postupovat při pořádání písemné zkoušky v elektronické podobě.

 

Jak školy hodnotily témata závěrečných zkoušek

Po skončení červnového termínu závěrečných zkoušek měly školy možnost vyjádřit se k úrovni témat jednotného zadání. Dotazník vyplnilo 221 škol, které vyučují učební obory, tedy 44,2 %. Z toho 193 škol nemělo k tématům připomínky nebo napsalo kladný komentář. Kriticky se vyjádřilo k jednomu nebo více tématům 28 škol, tedy cca 12 procent z těch, které zpětnou vazbu vyplnily.  

 

Aktualizované otázky ze světa práce většinu škol nijak nezaskočily

Letos v červnu obsahovala témata ústní zkoušky jednotného zadání poprvé inovované otázky ze světa práce. Školy se s nimi mohly seznámit na webu NZZ a připomínkovat je již od loňského podzimu. Od ledna 2017 pak měly k dispozici jejich definitivní verzi, aby na ni mohly žáky s dostatečným předstihem připravit. Přesto jsme spíše očekávali, že po závěrečných zkouškách bude mít řada škol k novým otázkám ze světa práce připomínky, a tak jsme vyhodnocování připomínek škol k jednotným zadáním podrobněji zaměřili rovněž na tuto oblast.

 

Podle zpětné vazby se výsledky žáků u závěrečných zkoušek zlepšují

V červnu 2017 proběhly závěrečné zkoušky na pěti stovkách škol, které měly ve třetích ročnících učebních oborů téměř 30 000 žáků. Navíc ve 39 oborech mohli žáci psát písemku na počítači.

 

Zářijový termín závěrečných zkoušek

Jednotná zadání pro zářijový termín závěrečných zkoušek budou zveřejněna 14. srpna 2017 v informačním systému nové závěrečné zkoušky.

 

Soutěž odborných prací učňů je vyhodnocena

Právě byl vyhodnocen šestý ročník soutěže o nejlepší odborné práce absolventů učebních oborů. Soutěž vyhlašuje Národní ústav pro vzdělávání společně s Hospodářskou komorou ČR. Oproti minulému ročníku se zvýšil počet přihlášených prací ze 76 na 119.  Vzrostla také úroveň absolventů učebních oborů.  Autoři nejlepších prací převezmou na podzim ocenění z rukou prezidenta HK ČR.

 

Česká televize informovala o závěrečných zkouškách

Svou reportáž o jednotných zavěrečných zkouškách natočila ČT v SOU gastronomie a podnikání na Černém Mostě. Ukázala praktickou zkoušku v oborech Kuchař a Prodavač květin. ČT zdůraznila také vliv zaměstnavatelů na obsah závěrečných zkoušek.

 

Závěrečné zkoušky začínají 1. června

Na některých školách je žáci budou skládat elektronicky.

 

Jednotný výuční list školám vyhovuje

To je název článku, který vyšel v Učitelských novinách 23. května 2017 v rubrice Téma týdne.  Zabývá se zejména přínosem elektornické písemné zkoušky, průběhem závěrečných zkoušek u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a výsledky loňské inspekce.

 

Uzávěrka soutěže samostatných odborných prací se blíží

Školy mohou poslat práce svých žáků do 31. května 2017 na adresu: Renata Pyrochtová, Národní ústav pro vzdělávání, Weilova 1271/6, 102 00  Praha 10. Letos probíhá již šestý ročník soutěže, kterou Národní ústav pro vzdělávání vyhlašuje ve spolupráci s Hospodářskou komorou ČR.

 

Jak připravit závěrečné zkoušky pro handicapované učně

V rámci projektu KIPR (Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj) proběhly v dubnu a květnu 2017 dva tematické semináře věnované problematice závěrečných zkoušek pro žáky s handicapem. Zúčastnilo se jich cca 100 psychologů či speciálních pedagogů zaměstnaných ve školských poradenských zařízeních (pedagogicko-psychologické poradny a speciálně pedagogická centra). Své zkušenosti jim předávali pracovníci NÚV, kteří se podílejí na reformě závěrečných zkoušek. Právě při zavádění jednotných závěrečných zkoušek byla stanovena také pravidla, jak postupovat při zkoušení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

 

Metodická pomoc pro přípravu závěrečných zkoušek

Během první poloviny března 2017 byla v informačním systému nové závěrečné zkoušky zveřejněna jednotná zadání pro červnový termín závěrečných zkoušek. Na pomoc školám vydal  NÚV zároveň metodickou publikaci obsahující kompletní informace o tom, jak s jednotnými zadáními  pracovat a jak podle nich připravit závěrečné zkoušky . Najdete tu organizační pravidla pro všechny části závěrečných zkoušek, nově je zpracována kapitola věnovaná podmínkám pro žáky se SVP. Další změna se týká otázek ze světa práce, které byly v minulém období podstatně aktualizovány. V příloze také naleznete podrobný návod, jak postupovat při pořádání písemné zkoušky v elektronické podobě.

 

„Srdce na talíři“, aneb chvályhodná péče o žáky učebních oborů kategorie E

Ke konci března proběhla zajímavá soutěž pro žáky tzv. éčkových oborů s názvem Srdce na talíři. Tuto celorepublikovou soutěž uspořádala Střední odborná škola a Střední odborné učiliště v Městci Králové letos již po čtvrté. Zúčastnili se jí žáci gastronomických oborů kategorie E zaměřených na kuchařské a cukrářské práce z 16 odborných škol. Soutěž dává žákům příležitost ukázat znalosti i zručnost a zároveň přispívá k lepší prestiži oborů, které se věnují znevýhodněným žákům.

 

VYHLAŠUJEME SOUTĚŽ SAMOSTATNÝCH ODBORNÝCH PRACÍ

Národní ústav pro vzdělávání vyhlašuje ve spolupráci s Hospodářskou komorou ČR soutěž samostatných odborných prací (SOP), která se letos koná po šesté. Školy mohou přihlásit do soutěže nejlepší práce žáků těch učebních oborů, které mají SOP v jednotném zadání. Žáci, jejichž práce se umístí na prvním až třetím místě, získají na podzim 2017 také ocenění Hospodářské komory ČR.

 

Závěrečná zkouška podle jednotného zadání ve škole. Školní rok 2016/2017

Nová metodická publikace NÚV přináší kompletní informace o tom, jak ve škole pracovat s jednotnými zadáními. Najdete tu organizační pravidla pro všechny části závěrečných zkoušek. Nově je zpracována část věnovaná podmínkám pro žáky se SVP. Další změna se týká otázek ze světa práce, které byly v minulém období podstatně aktualizovány. V příloze také najdete podrobný návod, jak postupovat při pořádání písemné zkoušky v elektronické podobě.

 

SOP - verze pro zkoušející 2017

Zveřejňujeme zadání samostatných odborných prací (SOP) pro školní rok 2016/2017 ve verzi pro zkoušející. Je učena všem školám vyučující obory, které mají SOP v jednotném zadání závěrečných zkoušek. 

 

Závěrečné zkoušky učňů – drama o několika dějstvích

Rok 2016 je za námi a s ním skončil i několikafázový proces závěrečných zkoušek učňů. Tyto zkoušky byly od roku 2014/2015 sjednoceny, termíny, v nichž je žáci mohou skládat, se ale nezměnily. To hlavní zkoušení se odehrává vždy v červnu. Pro ty, kteří u závěrečných zkoušek neuspějí nebo je z nějakého důvodu skládat nemohou, pořádají školy další dva termíny – v září a v prosinci. Žáci mají ale právo na dva opravné termíny, takže někteří nakonec složí závěrečné zkoušky až v červnu následujícího roku. Když své termíny nevyčerpají, mají možnost složit zkoušky do pěti let od ukončení školy. Jak konkrétně závěrečné zkoušky probíhají, to jsme se pokusili zjistit na několika školách.  

 

Jak jsou zařazeny cizí jazyky do jednotných zadání ve školním roce 2016/2017

Ověřování dovedností žáků v cizích jazycích je v tomto školním roce součástí jednotných zadání pro písemnou nebo praktickou zkoušku v deseti oborech.  Do  ústní zkoušky  není cizí jazyk zařazen. Nabízíme  podrobnosti o tom, jak zkoušení z cizích jazyků probíhá. 

 

Česká školní inspekce oceňuje novou závěrečnou zkoušku

V prosinci 2016 vydala Česká školní inspekce výroční zprávu za školní rok 2015/2016 a současně také tematické zprávy za stejné období. ČŠI se v nich s uznáním vyjadřuje o nové závěrečné zkoušce, a to především na stranách 96 a 97. Úryvek o NZZ je součástí kapitoly věnované střednímu vzdělávání a vzdělávání v konzervatořích.

 

Zadání pro samostatné odborné práce v roce 2016/2017 jsou zveřejněna

Zveřejňujeme témata samostatných odborných prací (SOP) pro školní rok 2016/2017.  Všechny školy vyučující obory, které mají SOP jako součást závěrečných zkoušek, zadávají tuto práci svým žákům na začátku 2. pololetí.    

 

Pilotáž e-zkoušky proběhla na stovce škol

V průběhu listopadu školy ověřovaly elektronickou formu písemné závěrečné zkoušky   v patnácti oborech vzdělání. Pilotáže se zúčastnilo 2 300 žáků. Školy při ní ověřovaly praktické fungování systému e-zkoušky a zjišťovaly, zda je struktura i obsah zadání vyhovující.

 

Jak školský zákon upravuje závěrečnou zkoušku učňů

Nabízíme Vám úplné znění paragrafů, které se týkají závěrečné zkoušky v oborech s výučním listem. Červeně jsou vyznačena místa, na která se školy nejčastěji dotazují.

 

Jednotná zadání pro prosincový termín závěrečných zkoušek budou zpřístupněna 21. listopadu 2016

Jednotná zadání budou zpřístupněna v informačním systému nové závěrečné zkoušky. Školy je využijí při přípravě všech částí závěrečných zkoušek, tedy zkoušky praktické, písemné i ústní.

 

Školy opět pilotují e-zkoušky, tentokrát v patnácti oborech

Až do 18. listopadu mohou školy prakticky vyzkoušet elektronickou formu písemné závěrečné zkoušky   v 15 oborech vzdělání. Po úspěšném startu e-zkoušky v minulém školním roce má pilotáž přispět k rozšíření nabídky oborů, v nichž bude nadále možné skládat zkoušky na počítači.  

 

V září pokračovaly jednotné závěrečné zkoušky za rok 2015/2016

Pro zářijový termín závěrečných zkoušek se zaregistrovalo 313 škol vyučujících učební obory, což představuje téměř 63 %, a zkoušky skládalo 3 407 žáků. Zářijový termín se týká žáků, kteří se nemohli v červnu 2016 ke zkouškám dostavit, a také těch, kteří při nich neuspěli.

 

Hospodářská komora ocenila nejlepší absolventy

Mezi nimi byli i autoři nejlepších samostatných odborných prací.

 

Nové otázky ze světa práce pro závěrečné zkoušky ve školním roce 2016/2017

Na základě návrhu učitelů odborných škol byly v průběhu roku 2016 aktualizovány otázky ze světa práce pro obory vzdělání kategorie H i E. Inovovaná verze těchto otázek prošla interním připomínkováním v NÚV a expertním posouzením ve vybraných školách. Poté byla postoupena do veřejného připomínkového šetření, kterého se mohly zúčastnit všechny střední odborné školy. 

 

Zářijový termín závěrečných zkoušek se blíží

V průběhu září budou závěrečné zkoušky skládat žáci učebních oborů, kteří v červnovém termínu neuspěli nebo se zkoušek nemohli zúčastnit. Na školách, které využily elektronickou formu písemných zkoušek, budou žáci psát písemky opět na počítači.  

 

Zpětná vazba ze škol ukázala, že e-zkoušky proběhly bez problémů

Na základě zpětné vazby je zřejmé, že pro žáky učebních oborů je stále nejtěžší složit písemnou zkoušku. Dosáhli v ní průměrné známky 2,74, zatímco při ústní zkoušce získali v průměru známku 2,46 a nejlépe si vedli při praktické zkoušce, kde jejich průměrná známka činila 2,28. Přitom praktická zkouška, ze které byly známky nejlepší, je v rámci závěrečných zkoušek  stěžejní.

 

Soutěž odborných prací učňů už má vítěze

30. června 2016: Nejlepší odborné práce absolventů učebních oborů byly vyhodnoceny v soutěži, kterou vyhlásil Národní ústav pro vzdělávání společně s Hospodářskou komorou ČR. Již pátý ročník této soutěže svědčí o vzrůstajícím zájmu absolventů ukázat touto formou dovednosti, které jsou důležité pro budoucí praxi. Autoři nejlepších prací  převezmou na podzim ocenění z rukou prezidenta HK ČR.

 

E-zkouška v Učitelských novinách

"Závěrečné zkoušky v učebních oborech se skládají i na počítačích" - to je název článku, který vyšel 21. června 2016 v Učitelských novinách. Zde je jeho text:

 

Zítra začínají závěrečné zkoušky v učebních oborech, na více než třiceti školách je žáci budou psát na počítači

Praha, 31. května 2016: Závěrečné zkoušky jsou již druhý rok pro všechny žáky učebních oborů jednotné. Aby žák získal výuční list, musí složit tři zkoušky – písemnou, ústní a praktickou. Pro elektronické skládání písemné části byla vyvinuta speciální softwarová aplikace „e-zkouška“. Od 1. června ji vyzkouší 34 škol, které se k tomuto způsobu zkoušky přihlásily a předem připravily žáky osmi oborů vzdělání.

 

Brzy bude uzávěrka soutěže samostatných odborných prací

31. květen je poslední den, kdy mohou školy odeslat do NÚV práce svých žáků, které chtějí přihlásit do soutěže. Národní ústav pro vzdělávání vyhlásil soutěž ve spolupráci s Hospodářskou komorou ČR již po páté.

 

Jak dopadlo testování písemné zkoušky na počítači

Testování se uskutečnilo ve dnech 17. 2. až 10. 3. 2016 na 300 školách. Na základě průběhu testování a připomínek ze škol bylo vybráno 14 oborů vzdělání, ve kterých je možné skládat písemnou zkoušku na počítači už ve školním roce 2015/2016.

 

Příprava závěrečných zkoušek podle jednotného zadání už začala

Na webovém portálu nové závěrečné zkoušky j sou k dispozici jednotná zadání 2015/2016  pro všechny části závěrečných zkoušek - pro zkoušku písemnou, praktickou i ústní.

 

Jednotná zadání pro rok 2015/2016 jsou zveřejněna

Jednotná zadání pro školní rok 2015/2016 jsou již školám k dispozici. Mohou tedy začít připravovat závěrečné zkoušky pro žáky posledního ročníku učebních oborů.

 

Závěrečná zkouška podle jednotného zadání ve škole. Školní rok 2015/2016

Nová metodická pomůcka vydaná v Národním ústavu pro vzdělávání v březnu 2016 přináší praktické rady, jak získat jednotná zadání, jak s nimi ve škole zacházet, jak pracovat s informačním systémem nové závěrečné zkoušky a jakým způsobem uspořádat závěrečné zkoušky pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.

 

Jak jsou zařazeny cizí jazyky do jednotných zadání

Zjišťování jazykových dovedností je ve školním roce 2015/2016 součástí jednotných zadání v sedmi učebních oborech (v devíti zaměřeních). V článku nabízíme podrobnosti o tom, jak zkoušení z cizích jazyků probíhá. 

 

Právě probíhá testování písemných zkoušek na počítači

Přibližně 400 škol si může od 17. února do 10. března 2016 otestovat písemné zkoušky na počítači.  Na základě zkušeností z tohoto testování bude připraveno pokusné ověřování tohoto systému, které proběhne v rámci závěrečných zkoušek letos v červnu. Ve 29 oborech vzdělání tak budou mít žáci možnost přímo skládat písemné zkoušky na počítači.  

 

Soutěž samostatných odborných prací letos už po páté

Národní ústav pro vzdělávání vyhlašuje ve spolupráci s Hospodářskou komorou ČR dnes už tradiční soutěž samostatných odborných prací (SOP), která se letos koná po páté. Školy mají možnost přihlásit do soutěže nejlepší práce svých žáků ze všech oborů, v nichž jsou SOP součástí závěrečných zkoušek podle jednotného zadání. Žáci, jejichž práce se umístí na prvním až třetím místě, získají také ocenění Hospodářské komory ČR.

 

Naše škola koná novou závěrečnou zkoušku ve firmě

Metodický materiál k zajištění praktické zkoušky podle jednotného zadání na reálném pracovišti – ve firmě, v podniku, v soukromé podnikatelské instituci.

 

Zadání pro samostatné odborné práce jsou zveřejněna

Zveřejňujeme zadání samostatných odborných prací (SOP) pro školní rok 2015/2016. Všechny školy vyučující obory, které mají SOP ve svém jednotném zadání, zadávají tuto práci svým žákům na začátku 2. pololetí.    

 

Jednotná závěrečná zkouška v roce 2015 z pohledu České školní inspekce

Časopis Řízení školy publikoval 4. 1. 2016 článek o realizaci závěrečných zkoušek podle jednotného zadání.  Jeho autorem je  náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys a vzhledem k aktuálnosti tématu, přinášíme jeho plné znění.

 

Školy mohou připomínkovat aktualizované otázky ze světa práce

Na základě podnětů ze škol byl ve spolupráci s učiteli vytvořen návrh podrobnější verze otázek ze světa práce, které jsou nedílnou součástí témat ústní zkoušky (každé téma obsahuje jednu otázku ze světa práce). 

 

Žáci učebních oborů budou skládat písemné zkoušky na počítači

V tomto školním roce už budou mít učni možnost skládat písemnou část závěrečných zkoušek na počítači. Umožňuje to speciální aplikace informačního systému nové závěrečné zkoušky – tzv. zkouškový server. Ten v minulých měsících výborně obstál při zátěžové zkoušce na osmi pilotních školách. Zadání je vygenerováno těsně před zkouškou pro každého žáka zvlášť, takže nehrozí předčasné vyzrazení témat ani opisování.

 

Prosincový termín závěrečných zkoušek

Jednotná zadání pro termín prosinec 2015 budou školám k dispozici dne 20. 11. 2015 odpoledne. Od tohoto termínu budou v informačním sytému nové závěrečné zkoušky zveřejněna zadání pro všechny obory vzdělání.

 

Závěrečné zkoušky pro žáky se zrakovým postižením

Zrakově postižení žáci mají omezené nebo znemožněné vnímání okolního světa pomocí zraku, což má zásadní vliv na některé kognitivní procesy v souvislosti se studiem a s vykonáním závěrečné zkoušky. Mnohé zrakové vady lze do určité míry kompenzovat pomůckami, ale ani tak nemohou někteří žáci vnímat okolní svět zrakem ve stejné míře a kvalitě jako jejich spolužáci.

 

Závěrečné zkoušky pro žáky s tělesným postižením

Tělesné postižení ovlivňuje výkon žáka u závěrečných zkoušek v závislosti na typu a stupni postižení, a to u všech zkoušek – písemné, praktické i ústní. Projevuje se v oblasti hrubé i jemné motoriky. Nabízíme vám proto příklady dobré praxe, které ukazují, jak přizpůsobit závěrečné zkoušky podle jednotného zadání potřebám žáků s tělesným postižením.

 

Závěrečné zkoušky pro žáky s více vadami

Souběžné postižení více vadami je většinou kombinací tělesného postižení s mentálním, případně smyslovým postižením (zrakovým, sluchovým, vadami řeči). V důsledku postižení pohybového systému, intelektu, případně oblasti sluchu, zraku a řeči se nerozvíjí dostatečně vnímání a představy čímž jsou postiženy i myšlenkové procesy.

 

Publikace a tiskové zprávy

Nabídka publikací a magazínů, které vznikly během projektu Nová závěrečná zkouška 2. Přinášejí zkušenosti ze zavádění jednotných závěrečných zkoušek v minulých letech i rady jak postupovat při jejich organizaci ve školách.