Aktuality

Praktický návod k elektronické zkoušce

Národní ústav pro vzdělávání připravil novou metodickou příručku "Písemná zkouška na počítači. Praktický návod pro správce školních sítí, hodnotitele a další učitele." Příručka má pomoci všem pedagogům, kteří na školách připravují písemné zkoušky v elektronické formě. Tyto e-zkoušky mohou žáci skládat jako součást závěrečných zkoušek ve čtyřiceti učebních oborech.

 

Počet témat pro závěrečné zkoušky se nemění

Na základě četných dotazů ze škol přinášíme výklad k nedávno schválené novele vyhlášky č. 47/2005 Sb., o ukončování vzdělávání ve středních školách závěrečnou zkouškou a o ukončování vzdělávání v konzervatoři absolutoriem. Pravidla stanovení počtu témat pro závěrečnou zkoušku se nemění.

 

„Srdce na talíři“, aneb chvályhodná péče o žáky učebních oborů kategorie E

Ke konci března proběhla zajímavá soutěž pro žáky tzv. éčkových oborů s názvem Srdce na talíři. Tuto celorepublikovou soutěž uspořádala Střední odborná škola a Střední odborné učiliště v Městci Králové letos již po čtvrté. Zúčastnili se jí žáci gastronomických oborů kategorie E zaměřených na kuchařské a cukrářské práce z 16 odborných škol. Soutěž dává žákům příležitost ukázat znalosti i zručnost a zároveň přispívá k lepší prestiži oborů, které se věnují znevýhodněným žákům.

 

VYHLAŠUJEME SOUTĚŽ SAMOSTATNÝCH ODBORNÝCH PRACÍ

Národní ústav pro vzdělávání vyhlašuje ve spolupráci s Hospodářskou komorou ČR soutěž samostatných odborných prací (SOP), která se letos koná po šesté. Školy mohou přihlásit do soutěže nejlepší práce žáků těch učebních oborů, které mají SOP v jednotném zadání. Žáci, jejichž práce se umístí na prvním až třetím místě, získají na podzim 2017 také ocenění Hospodářské komory ČR.

 

Závěrečná zkouška podle jednotného zadání ve škole. Školní rok 2016/2017

Nová metodická publikace NÚV přináší kompletní informace o tom, jak ve škole pracovat s jednotnými zadáními. Najdete tu organizační pravidla pro všechny části závěrečných zkoušek. Nově je zpracována část věnovaná podmínkám pro žáky se SVP. Další změna se týká otázek ze světa práce, které byly v minulém období podstatně aktualizovány. V příloze také najdete podrobný návod, jak postupovat při pořádání písemné zkoušky v elektronické podobě.

 

Metodická pomoc pro přípravu závěrečných zkoušek

Během první poloviny března 2017 jsou v informačním systému nové závěrečné zkoušky postupně zveřejňována jednotná zadání pro červnový termín závěrečných zkoušek. S využitím jednotných zadání mohou školy začít připravovat tyto zkoušky pro své žáky.  Proto NÚV právě vydal metodickou publikaci obsahující kompletní informace o tom, jak s jednotnými zadáními  pracovat . Najdete tu organizační pravidla pro všechny části závěrečných zkoušek, nově je zpracována kapitola věnovaná podmínkám pro žáky se SVP. Další změna se týká otázek ze světa práce, které byly v minulém období podstatně aktualizovány. V příloze také naleznete podrobný návod, jak postupovat při pořádání písemné zkoušky v elektronické podobě.

 

Závěrečné zkoušky může složit i člověk s profesní kvalifikací

Člověk, který si udělá zkoušky z profesních kvalifikací, z nichž se skládá úplná kvalifikace, může získat výuční list. Musí k tomu složit závěrečné zkoušky na některé škole, kde se daný obor vyučuje. Podobně lze získat také maturitu.

 

SOP - verze pro zkoušející 2017

Zveřejňujeme zadání samostatných odborných prací (SOP) pro školní rok 2016/2017 ve verzi pro zkoušející. Je učena všem školám vyučující obory, které mají SOP v jednotném zadání závěrečných zkoušek. 

 

Závěrečné zkoušky učňů – drama o několika dějstvích

Rok 2016 je za námi a s ním skončil i několikafázový proces závěrečných zkoušek učňů. Tyto zkoušky byly od roku 2014/2015 sjednoceny, termíny, v nichž je žáci mohou skládat, se ale nezměnily. To hlavní zkoušení se odehrává vždy v červnu. Pro ty, kteří u závěrečných zkoušek neuspějí nebo je z nějakého důvodu skládat nemohou, pořádají školy další dva termíny – v září a v prosinci. Žáci mají ale právo na dva opravné termíny, takže někteří nakonec složí závěrečné zkoušky až v červnu následujícího roku. Když své termíny nevyčerpají, mají možnost složit zkoušky do pěti let od ukončení školy. Jak konkrétně závěrečné zkoušky probíhají, to jsme se pokusili zjistit na několika školách.  

 

Jak jsou zařazeny cizí jazyky do jednotných zadání ve školním roce 2016/2017

Ověřování dovedností žáků v cizích jazycích je v tomto školním roce součástí jednotných zadání pro písemnou nebo praktickou zkoušku v deseti oborech.  Do  ústní zkoušky  není cizí jazyk zařazen. N abízíme podrobnosti o tom, jak zkoušení z cizích jazyků probíhá. 

 

Česká školní inspekce oceňuje novou závěrečnou zkoušku

V prosinci 2016 vydala Česká školní inspekce výroční zprávu za školní rok 2015/2016 a současně také tematické zprávy za stejné období. ČŠI se v nich s uznáním vyjadřuje o nové závěrečné zkoušce, a to především na stranách 96 a 97. Úryvek o NZZ je součástí kapitoly věnované střednímu vzdělávání a vzdělávání v konzervatořích.

 

Zadání pro samostatné odborné práce v roce 2016/2017 jsou zveřejněna

Zveřejňujeme témata samostatných odborných prací (SOP) pro školní rok 2016/2017.  Všechny školy vyučující obory, které mají SOP jako součást závěrečných zkoušek, zadávají tuto práci svým žákům na začátku 2. pololetí.    

 

Pilotáž e-zkoušky proběhla na stovce škol

V průběhu listopadu školy ověřovaly elektronickou formu písemné závěrečné zkoušky   v patnácti oborech vzdělání. Pilotáže se zúčastnilo 2 300 žáků. Školy při ní ověřovaly praktické fungování systému e-zkoušky a zjišťovaly, zda je struktura i obsah zadání vyhovující.

 

Jak školský zákon upravuje závěrečnou zkoušku učňů

Nabízíme Vám úplné znění paragrafů, které se týkají závěrečné zkoušky v oborech s výučním listem. Červeně jsou vyznačena místa, na která se školy nejčastěji dotazují.

 

Jednotná zadání pro prosincový termín závěrečných zkoušek budou zpřístupněna 21. listopadu 2016

Jednotná zadání budou zpřístupněna v informačním systému nové závěrečné zkoušky. Školy je využijí při přípravě všech částí závěrečných zkoušek, tedy zkoušky praktické, písemné i ústní.

 

Školy opět pilotují e-zkoušky, tentokrát v patnácti oborech

Až do 18. listopadu mohou školy prakticky vyzkoušet elektronickou formu písemné závěrečné zkoušky   v 15 oborech vzdělání. Po úspěšném startu e-zkoušky v minulém školním roce má pilotáž přispět k rozšíření nabídky oborů, v nichž bude nadále možné skládat zkoušky na počítači.  

 

V září pokračovaly jednotné závěrečné zkoušky za rok 2015/2016

Pro zářijový termín závěrečných zkoušek se zaregistrovalo 313 škol vyučujících učební obory, což představuje téměř 63 %, a zkoušky skládalo 3 407 žáků. Zářijový termín se týká žáků, kteří se nemohli v červnu 2016 ke zkouškám dostavit, a také těch, kteří při nich neuspěli.

 

Hospodářská komora ocenila nejlepší absolventy

Mezi nimi byli i autoři nejlepších samostatných odborných prací.

 

Nové otázky ze světa práce pro závěrečné zkoušky ve školním roce 2016/2017

Na základě návrhu učitelů odborných škol byly v průběhu roku 2016 aktualizovány otázky ze světa práce pro obory vzdělání kategorie H i E. Inovovaná verze těchto otázek prošla interním připomínkováním v NÚV a expertním posouzením ve vybraných školách. Poté byla postoupena do veřejného připomínkového šetření, kterého se mohly zúčastnit všechny střední odborné školy. 

 

Zářijový termín závěrečných zkoušek se blíží

V průběhu září budou závěrečné zkoušky skládat žáci učebních oborů, kteří v červnovém termínu neuspěli nebo se zkoušek nemohli zúčastnit. Na školách, které využily elektronickou formu písemných zkoušek, budou žáci psát písemky opět na počítači.  

 

Zpětná vazba ze škol ukázala, že e-zkoušky proběhly bez problémů

Na základě zpětné vazby je zřejmé, že pro žáky učebních oborů je stále nejtěžší složit písemnou zkoušku. Dosáhli v ní průměrné známky 2,74, zatímco při ústní zkoušce získali v průměru známku 2,46 a nejlépe si vedli při praktické zkoušce, kde jejich průměrná známka činila 2,28. Přitom praktická zkouška, ze které byly známky nejlepší, je v rámci závěrečných zkoušek  stěžejní.

 

Soutěž odborných prací učňů už má vítěze

30. června 2016: Nejlepší odborné práce absolventů učebních oborů byly vyhodnoceny v soutěži, kterou vyhlásil Národní ústav pro vzdělávání společně s Hospodářskou komorou ČR. Již pátý ročník této soutěže svědčí o vzrůstajícím zájmu absolventů ukázat touto formou dovednosti, které jsou důležité pro budoucí praxi. Autoři nejlepších prací  převezmou na podzim ocenění z rukou prezidenta HK ČR.

 

E-zkouška v Učitelských novinách

"Závěrečné zkoušky v učebních oborech se skládají i na počítačích" - to je název článku, který vyšel 21. června 2016 v Učitelských novinách. Zde je jeho text:

 

Zítra začínají závěrečné zkoušky v učebních oborech, na více než třiceti školách je žáci budou psát na počítači

Praha, 31. května 2016: Závěrečné zkoušky jsou již druhý rok pro všechny žáky učebních oborů jednotné. Aby žák získal výuční list, musí složit tři zkoušky – písemnou, ústní a praktickou. Pro elektronické skládání písemné části byla vyvinuta speciální softwarová aplikace „e-zkouška“. Od 1. června ji vyzkouší 34 škol, které se k tomuto způsobu zkoušky přihlásily a předem připravily žáky osmi oborů vzdělání.

 

Brzy bude uzávěrka soutěže samostatných odborných prací

31. květen je poslední den, kdy mohou školy odeslat do NÚV práce svých žáků, které chtějí přihlásit do soutěže. Národní ústav pro vzdělávání vyhlásil soutěž ve spolupráci s Hospodářskou komorou ČR již po páté.

 

Jak dopadlo testování písemné zkoušky na počítači

Testování se uskutečnilo ve dnech 17. 2. až 10. 3. 2016 na 300 školách. Na základě průběhu testování a připomínek ze škol bylo vybráno 14 oborů vzdělání, ve kterých je možné skládat písemnou zkoušku na počítači už ve školním roce 2015/2016.

 

Příprava závěrečných zkoušek podle jednotného zadání už začala

Na webovém portálu nové závěrečné zkoušky j sou k dispozici jednotná zadání 2015/2016  pro všechny části závěrečných zkoušek - pro zkoušku písemnou, praktickou i ústní.

 

Jednotná zadání pro rok 2015/2016 jsou zveřejněna

Jednotná zadání pro školní rok 2015/2016 jsou již školám k dispozici. Mohou tedy začít připravovat závěrečné zkoušky pro žáky posledního ročníku učebních oborů.

 

Závěrečná zkouška podle jednotného zadání ve škole. Školní rok 2015/2016

Nová metodická pomůcka vydaná v Národním ústavu pro vzdělávání v březnu 2016 přináší praktické rady, jak získat jednotná zadání, jak s nimi ve škole zacházet, jak pracovat s informačním systémem nové závěrečné zkoušky a jakým způsobem uspořádat závěrečné zkoušky pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami.

 

Jak jsou zařazeny cizí jazyky do jednotných zadání

Zjišťování jazykových dovedností je ve školním roce 2015/2016 součástí jednotných zadání v sedmi učebních oborech (v devíti zaměřeních). V článku nabízíme podrobnosti o tom, jak zkoušení z cizích jazyků probíhá. 

 

Právě probíhá testování písemných zkoušek na počítači

Přibližně 400 škol si může od 17. února do 10. března 2016 otestovat písemné zkoušky na počítači.  Na základě zkušeností z tohoto testování bude připraveno pokusné ověřování tohoto systému, které proběhne v rámci závěrečných zkoušek letos v červnu. Ve 29 oborech vzdělání tak budou mít žáci možnost přímo skládat písemné zkoušky na počítači.  

 

Soutěž samostatných odborných prací letos už po páté

Národní ústav pro vzdělávání vyhlašuje ve spolupráci s Hospodářskou komorou ČR dnes už tradiční soutěž samostatných odborných prací (SOP), která se letos koná po páté. Školy mají možnost přihlásit do soutěže nejlepší práce svých žáků ze všech oborů, v nichž jsou SOP součástí závěrečných zkoušek podle jednotného zadání. Žáci, jejichž práce se umístí na prvním až třetím místě, získají také ocenění Hospodářské komory ČR.

 

Naše škola koná novou závěrečnou zkoušku ve firmě

Metodický materiál k zajištění praktické zkoušky podle jednotného zadání na reálném pracovišti – ve firmě, v podniku, v soukromé podnikatelské instituci.

 

Zadání pro samostatné odborné práce jsou zveřejněna

Zveřejňujeme zadání samostatných odborných prací (SOP) pro školní rok 2015/2016. Všechny školy vyučující obory, které mají SOP ve svém jednotném zadání, zadávají tuto práci svým žákům na začátku 2. pololetí.    

 

Jednotná závěrečná zkouška v roce 2015 z pohledu České školní inspekce

Časopis Řízení školy publikoval 4. 1. 2016 článek o realizaci závěrečných zkoušek podle jednotného zadání.  Jeho autorem je  náměstek ústředního školního inspektora Ondřej Andrys a vzhledem k aktuálnosti tématu, přinášíme jeho plné znění.

 

Školy mohou připomínkovat aktualizované otázky ze světa práce

Na základě podnětů ze škol byl ve spolupráci s učiteli vytvořen návrh podrobnější verze otázek ze světa práce, které jsou nedílnou součástí témat ústní zkoušky (každé téma obsahuje jednu otázku ze světa práce). 

 

Žáci učebních oborů budou skládat písemné zkoušky na počítači

V tomto školním roce už budou mít učni možnost skládat písemnou část závěrečných zkoušek na počítači. Umožňuje to speciální aplikace informačního systému nové závěrečné zkoušky – tzv. zkouškový server. Ten v minulých měsících výborně obstál při zátěžové zkoušce na osmi pilotních školách. Zadání je vygenerováno těsně před zkouškou pro každého žáka zvlášť, takže nehrozí předčasné vyzrazení témat ani opisování.

 

Prosincový termín závěrečných zkoušek

Jednotná zadání pro termín prosinec 2015 budou školám k dispozici dne 20. 11. 2015 odpoledne. Od tohoto termínu budou v informačním sytému nové závěrečné zkoušky zveřejněna zadání pro všechny obory vzdělání.

 

Závěrečné zkoušky pro žáky se sluchovým postižením

Porucha sluchu či dokonce jeho absence výrazně omezuje schopnost žáka pochopit informace obsažené v tématech jednotného zadání závěrečných zkoušek. Při jejich řešení tedy může být znevýhodněn, i když potřebné znalosti a dovednosti má. Je tedy potřeba hledat takovou formu zadání, která bude vyhovující vzhledem ke komunikační bariéře daného žáka. 

 

Závěrečné zkoušky pro žáky se zrakovým postižením

Zrakově postižení žáci mají omezené nebo znemožněné vnímání okolního světa pomocí zraku, což má zásadní vliv na některé kognitivní procesy v souvislosti se studiem a s vykonáním závěrečné zkoušky. Mnohé zrakové vady lze do určité míry kompenzovat pomůckami, ale ani tak nemohou někteří žáci vnímat okolní svět zrakem ve stejné míře a kvalitě jako jejich spolužáci.

 

Závěrečné zkoušky pro žáky s tělesným postižením

Tělesné postižení ovlivňuje výkon žáka u závěrečných zkoušek v závislosti na typu a stupni postižení, a to u všech zkoušek – písemné, praktické i ústní. Projevuje se v oblasti hrubé i jemné motoriky. Nabízíme vám proto příklady dobré praxe, které ukazují, jak přizpůsobit závěrečné zkoušky podle jednotného zadání potřebám žáků s tělesným postižením.

 

Závěrečné zkoušky pro žáky s více vadami

Souběžné postižení více vadami je většinou kombinací tělesného postižení s mentálním, případně smyslovým postižením (zrakovým, sluchovým, vadami řeči). V důsledku postižení pohybového systému, intelektu, případně oblasti sluchu, zraku a řeči se nerozvíjí dostatečně vnímání a představy čímž jsou postiženy i myšlenkové procesy.

 

Publikace

Nabídka publikací a magazínů, které vznikly během projektu Nová závěrečná zkouška 2. Přinášejí zkušenosti ze zavádění jednotných závěrečných zkoušek v minulých letech i rady jak postupovat při jejich organizaci ve školách.