Kvůli bezpečnostním opatřením přijatým v souvislosti s pandemií covidu-19 probíhá pátý ročník Evropského týdne odborných dovedností výlučně jako online akce, a to v období od 9. d 13. listopadu 2020. S Evropským týdnem odborných dovedností mohou být spojeny akce a aktivity organizované kdykoliv od září do prosince 2020.
Národní pedagogický institut (NPI) se do Evropského týdne odborných dovedností zapojuje jako oficiální partner za Českou republiku, a to širokou škálou aktivit od pořádání online webinářů až po online kampaně, v nichž veřejnosti představí doklady Europassu o středoškolské kvalifikaci a dobrovolnické praxi a učitelům informační systém pro inovaci vzdělávacích programů. Firmám a odborným školám nabídne praktický návod pro jejich vzájemnou kvalitní a efektivní spolupráci. Více informací o zapojení NPI ČR do kampaně najdete v článku na webu institutu.
Letošním tématem je v souladu s prioritami Evropské komise odborné vzdělávání a příprava pro ekologickou a digitální transformaci. Téma je příhodné i z hlediska přetrvávající pandemie koronaviru, která vážně narušila všechny formy vzdělávání a odborné přípravy. Máme tak příležitost zaujmout k odbornému vzdělávání nový přístup a udělat něco pro to, aby bylo modernější, atraktivnější, flexibilnější a lépe přizpůsobené digitálnímu věku a ekologickým výzvám.
Odborné vzdělávání jako cesta k jistému zaměstnání s dobrým výdělkem
Ambasador pro Evropský týden odborných dovedností za Českou republiku Libor Witassek ke kampani říká: „Mým cílem je propagovat odborné vzdělávání jakou chytrou cestu k budoucí prosperitě a jistému zaměstnání s dobrým výdělkem. Nyní se ekonomika mění rychle, doslova před očima, masivní digitalizace či cirkulární ekonomika jsou témata, která se nevyhýbají ani vzdělávacímu sektoru a jsou obrovskými podnikatelskými megapříležitostmi pro všechny. Pandemie covidu-19 jen tyto trendy dramaticky urychluje. Tato témata se proto stávají nosnými i pro oblast odborného vzdělávání. Orientace na digitalizaci a chytrá řešení pro cirkulární ekonomiku bez zbytečného plýtvání jsou nejvyšší prioritou a naprostou nutností.“
Odborné vzdělávání v ČR a v Evropě
- Míra zaměstnanosti čerstvých absolventů odborného vzdělávání v Evropě je 78,9 %, v ČR 86,7 % (2019). Zdroj: Eurostat – Employment rates of recent graduates
- 10,8 % evropské populace ve věku 25 až 64 let se účastní vzdělávání dospělých, v ČR je to 8,1 % (2019). Zdroj: Eurostat – Adult learning statistics
- 29 % osob v Evropě má nízké digitální dovednosti, v ČR je to 24 % (2019). Zdroj: Eurostat
- Pandemie covidu-19 v Evropě zvýraznila mezeru v digitálních dovednostech a nové nerovnosti se stále objevují. Zdroj: European Skills Agenda for sustainable competitiveness, social fairness and resilience
- 60 % absolventů odborných škol v Evropě nalezne první dlouhodobé zaměstnání do měsíce od ukončení studia (80 % pak po šesti měsících) (2018). Zdroj: A quick guide to EU action on vocational education and training
- Podle šetření přechodu českých absolventů středních škol na trh práce získalo asi 87 % vyučených a 70 % maturantů první zaměstnání do tří měsíců od ukončení studia, dalších 9 % vyučených a 13 % maturantů s odstupem tří až šesti měsíců od ukončení studia na střední škole a přibližně 4 % vyučených a 17 % absolventů maturitních oborů si našlo zaměstnání až po více než šesti měsících. Jedná se o absolventy z roku 2015. (Zdroj a více informací: Uplatnění absolventů škol na trhu práce – 2018).
Sdílejte příběhy z odborného vzdělávání
V kampani na podporu odborného vzdělávání v rámci Evropského týdne odborných dovedností sdílejí žáci, absolventi i učitelé své příběhy z odborných škol, stáží nebo soutěží ve formě fotografií nebo koláží. Kam vás například může dovést vášeň pro velká auta či vaření piva? Tyto i další příběhy najdete v angličtině na na stránce Share your story. Zde si také můžete vyfiltrovat příspěvky podle země či tématu, anebo rovnou vložit svůj vlastní.
Součástí týdne odborných dovedností je dále fotografická soutěž #CedefopPhotoAward, kterou již pátým rokem pořádá Cedefop (Evropské středisko pro rozvoj odborné přípravy) s cílem zviditelnit odborné vzdělávání v Evropě. V konkurenci 43 týmů ze 13 zemí získal český tým „Zala“ z vyšší odborné školy zdravotnické a Střední školy zdravotnické z Ústí nad Labem speciální cenu poroty za svou sérii fotek s názvem „Zase spolu“ a s dalšími třemi týmy (z Polska, Řecka a Slovenska) se staly vítězi evropské soutěže.