K čemu bude český rámec kvalifikací a kdo ho využije?

Navržený ČRK rozděluje kvalifikace do osmi úrovní, které jsou kompatibilní s úrovněmi EQF. Každou úroveň charakterizuje popis znalostí, dovedností a způsobilostí, tedy tzv. deskriptory, které vyjadřují, co by jedinec měl znát, umět a být schopen vykonávat, aby mu mohla být kvalifikace na dané úrovni udělena. ČRK  obsahuje jak úrovně dosaženého vzdělání (např. úroveň 4 odpovídá střednímu vzdělání s maturitní zkouškou), tak úrovně kvalifikací Národní soustavy kvalifikací (např. je možné při splnění podmínek složit zkoušku na personalistu na úrovni 5).

ČRK je velmi užitečný a důležitý nástroj pro:

  • lepší orientaci ve vzdělávacím systému pro občany ČR i navenek - všichni (ti, kdo se učí, rodiče, učitelé, zaměstnavatelé atd.) budou vědět, co člověk s danou úrovní kvalifikace prokazatelně zná a umí (ČRK je tak nástrojem pro přehledné třídění kvalifikací),
  • strukturování výsledků učení do úrovní umožňuje odstranit překryvy či mezery mezi stupni studia,
  • je příležitostí pro sjednocení rozdílných přístupů v oblasti zajišťování kvality ve vzdělávání,
  • další vývoj v oblasti vzdělávání, a to především svou důslednou orientací na výsledky učení a spolupráci různých typů vzdělávání (všeobecné, odborné, vysokoškolské, další),
  • komunikaci mezi různými typy vzdělávání, možnost řešit existující problémy,
  • propojení počátečního a dalšího vzdělávání,
  • odbourání umělých bariér mezi typy vzdělávání a učení,
  • posílení komunikace se zaměstnavateli a ostatními partnery,
  • ujasnění a sjednocení terminologie,
  • porovnání s ostatními národními rámci v Evropě (prostřednictvím EQF).

Jak bude ČRK využitelný a pro koho?

Pro kohokoli, kdo se učí:

  • Někomu vyhovuje chodit do školy a skládat zkoušky, a někdo má již 10 let praxi v nějakém oboru a dosáhl v něm jisté dovednosti. Oba případy mohou vést ke srovnatelným výsledkům, které by mělo být možné si nechat potvrdit zkouškou, čímž člověk získá kvalifikaci. Nezáleží tedy na tom, kde a jak získáte znalosti a dovednosti, ale zda je opravdu máte a umíte je prokázat zkouškou.
  • Díky zařazení do úrovně budou vaše dovednosti transparentnější pro zaměstnavatele. Právě kvalitní ověřování znalostí a dovedností (výsledků učení) podle daných standardů je klíčovou podmínkou smysluplného rámce kvalifikací.
  • Vaše kvalifikace v ČRK bude odpovídat úrovni EQF - bude tak transparentní i na evropské úrovni. Pojedete-li do zahraničí studovat či pracovat, škole či zaměstnavateli bude jasnější, jakou kvalifikaci máte a na jaké úrovni.

Pro rodiče:

  • V systému se budete lépe orientovat a zároveň budete mít jasno v tom, co by vaše dítě mělo po dosažení určitého stupně kvalifikace znát a umět.

Pro další aktéry ve vzdělávání:

  • V  systému se budete lépe orientovat a zároveň budete mít jasno v tom, co by žák či student měl po dosažení určitého stupně kvalifikace znát a umět.
  • Bude jednodušší nastavovat a upravovat vzdělávací programy, a ovlivňovat tak kvalitu vyučování.
  • Umožnění  uznávání neformálního a informálního učení, kdy dosažené výsledky učení budou potvrzeny kvalifikační zkouškou.

Pro zaměstnavatele:

  • S ČRK bude transparentní, na jaké úrovni uchazeč o zaměstnání je a co zná a umí bez ohledu na to, zda chodil např. pět let do školy nebo působil v praxi.
  • Díky napojení ČRK na EQF bude možné porovnat kvalifikace a jejich úrovně s kvalifikacemi v dalších státech Evropy.

Pro tvůrce politik:

  • Vytvoření ČRK je dobrou příležitostí pro postupnou reformu vzdělávacích systémů, zejména směrem k orientaci na výsledky učení.
  • Další příležitostí je postupné nastavení a přizpůsobení systému zajišťování kvality vzdělávání např. dle standardů EQAVET. (http://www.eqavet.eu/gns/home.aspx)
  • ČRK nabízí možnost rozvíjet a dále rozšiřovat systém uznávání neformálního a informálního učení.