Zelenou dalšímu profesnímu vzdělávání

Akademie řemesel Praha, Střední škola technická využívá své silné stránky také v oblasti celoživotního učení. Díky kvalitně vybaveným dílnám se věnuje především oblasti dalšího profesního vzdělávání. Nabízí 19 profesních oborů

Nabídkami dalšího vzdělávání oslovuje škola různé cílové skupiny dospělé populace:

Fotolia_55148_Subscription_L.jpg

  • Nezaměstnané,
  • mladé dospělé, kteří předčasně odešli ze vzdělávání a nemají žádnou kvalifikaci,
  • firemní klienty,
  • samoplátce, jichž posledních letech výrazně přibývá.  

 Profesní DV jako druhá šance

Velkou devizou školy jsou dobře vybavené dílny a odborníci, kteří v nich učí. Logicky tedy nabízí především technické obory. „Nekopírujeme aktivity vzdělávacích agentur, dodáváme na pracovní trh technicky vzdělané lidi,“ říká PhDr. Ivana Nechvátalová, která ve škole pracuje jako vedoucí odd. vzdělávání dospělých, projektů a grantů.

Velkou šancí je široká nabídka oborů pro uchazeče evidované na Úřadu práce, kteří mohou volit z široké nabídky rekvalifikací, ale také pro mladé lidi, kteří nedokončili střední školu a vypadli ze vzdělávacího systému jen se základním vzděláním. „Dokážeme je podchytit a udržet ve vzdělávací dráze,“ vysvětluje vedoucí oddělení VD, projektů a grantů.

Nekvalifikovaný mladý člověk často končí v roli brigádníka nebo pomocné síly s minimálním platem. „Po několika letech si většinou spočítá, že kdyby byl vyučený zedník, dostane úplně jinou výplatu než jako přidavač se základním vzděláním. Tito mladí pak v rámci rekvalifikace v naší škole projdou intenzivním kurzem, dodělají si úplnou profesní kvalifikaci. V jednom školním roce jím projde i sto lidí. 90 % postoupí do závěrečných zkoušek,“ vysvětluje Nechvátalová.

V kurzech učí stejní pedagogové, kteří připravují žáky v 3letých učebních oborech. Mají tedy možnost srovnání. „Závěrečná zkouška, písemná, praktická i ústní, je pro všechny stejná. Frekventanti DV mají častěji vyznamenání a lepší prospěch než žáci po třech letech denního studia.  Je jasně vidět, že jsou ctižádostiví a motivovaní uspět na trhu práce.“

Vidět vlastní dílo pod rukama

V posledních letech přibývá samoplátců, kteří tvoří zajímavou skupinu zájemců o další vzdělávání. Do nabízených oborů se hlásí často lidé s VŠ vzděláním – ICT specialisté, ekonomové a další, kteří pracují v intelektuálně náročných povoláních a jimž chybí kontakt s manuální prací a jejími viditelnými výsledky. Vysokoškoláci tvoří až 40 % zájemců o další profesní vzdělávání. Některým jde o změnu profesní dráhy, jiní chtějí kvalitní řemeslný základ pro své volnočasové aktivity. „Vyrobil jsem si prádelník z dubového dřeva, posílám foto v příloze, děkuji za vzdělání“ – i takový ohlas úspěšného absolventa mají zaznamenaný v archivu oddělení vzdělávání dospělých.

Novinka: kariérový poradce a instruktor praktického vyučování

V roce 2017 přibyly nabídce dalšího vzdělávání dva profesní obory:

Kariérový poradce pro vzdělávací a profesní dráhu a

Instruktor u poskytovatele praktického vyučování.

AŘ Praha-SŠt je v těchto oborech zároveň autorizovanou osobou pro ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání podle standardů NSK. „Vzdělávání instruktorů, odborníků z praxe, kteří ve firmách pracují s žáky, už několik let poskytujeme našim partnerům, zaměstnavatelům, u nichž jsou žáci na odborných praxích. Nyní vzdělávání nabízíme jakémukoli zaměstnavateli v ČR. Jeho pracovníci u nás mohou složit profesní zkoušku a dostanou osvědčení  o profesní kvalifikaci,“ vysvětluje Ivana Nechvátalová. Instruktor praktického vyučování je vybaven základními znalostmi z psychologie, didaktiky a je seznámen s pedagogickou dokumentací.  

Kurz kariérového poradenství mohou absolvovat jak zájemci o pozici komerčního kariérového poradce, tak pedagogičtí pracovníci základních a středních škol.

„Díky dotazníkovému šetření, které školám při plánování slouží jako vstupní informace, na jaké úrovni se v jednotlivých tematických oblastech akčního plánování nacházejí, jsme si uvědomili, že jsme na poměrně vysoké úrovni a že naše škola je skutečně funkčním centrem celoživotního učení,“ konstatuje PaedDr. Ivana Nechvátalová, která ve škole pracuje jako vedoucí odd. vzdělávání dospělých, projektů a grantů.

Foto: fotobanka NÚV