Zajímavosti a inspirativní příklady z praxe

Čtenářská gramotnost: Pojďme naproti potřebám a zájmu žáků – SŠŽ Sokolov

Přestože si středoškolští pedagogové stěžují, že žáci nemají dostatečnou čtenářskou gramotnost a schází jim motivace číst, aktivity propagující čtenářství v rámci školních aktivit a akcí školy zůstávají popelkou. Inspirativní příklad nabízejí školní projekty Střední školy živnostenské v Sokolově, zajímavě propojující odborné vzdělávání se zájmem o knihy a čtení.

 

Metodické kabinety: vedle odborných nechybí kabinet čtenářské gramotnosti

14 Krajských center kolegiální podpory, jejichž součástí je 15 metodických kabinetů, vzniklo v rámci implementace Krajského akčního plánu I v Olomouckém kraji. Tyto zastřešující aktivity mají úzkou návaznost na dění v jednotlivých základních, středních a vyšších odborných školách a jejich cílem je zvýšit kvalitu řízení škol i vzdělávání v kraji. Krajské metodické kabinety jsou zaměřené především na polytechnické předměty a odborné vzdělávání, které chce kraj podpořit s ohledem na současné a budoucí potřeby pracovního trhu. Nechybí však mezi nimi ani kabinet čtenářské gramotnosti, která je základní podmínkou práce s odbornými texty, a tedy i dalšího úspěšného vzdělávání.

 

Žáci oboru Kuchařské práce čtou a „pečou“ knihu Světoví Češi

Žáci oboru Kuchařské práce Střední školy sociální péče a služeb Zábřeh se zapojili do soutěže Zlaté dítě a spojili čtenářství se svou odbornou praxí, s tím, co umí nejlépe. Jak rozvíjet čtenářskou gramotnost nejen u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, přibližuje Mgr. Veronika Pospíšilová, vyučující Českého jazyka a Literárně estetické výchovy.

 

Funkční čtení na Obchodní akademii Liberec

Rozvoji čtenářské gramotnosti se vyučující českého jazyka a literatury věnují poměrně dlouho. Vzhledem k potížím, které studenti (obvykle 1. ročníku) měli s textem, jsme se rozhodli zavést v rámci předmětu český jazyk a literatura funkční čtení.

 

Čtenářské dílny krok za krokem - ČD jako prostředek ke zkvalitnění čtenářství a čtenářské gramotnosti

Čtenářské dílny ve 4. ročnících jsem na naší škole poprvé realizovala ve školním roce 2015/2016. Před zahájením vlastních čtenářských dílen jsem absolvovala školení Čtenářské dílny pořádané společností ITveSkole. Poté následoval můj výběr a objednání titulů podle tematického plánu pro 4. ročník. – Mgr. Blanka Blažková vás provede organizací a průběhem šesti čtenářských dílen.

 

Čtenářská a matematická gramotnost v životě elektrikáře

Žáci, kteří nemají zautomatizované základy gramotností, selhávají i v řešení praktických úkolů, říká ve svém zamyšlení nad čtenářskou a matematickou gramotností Bohumír Sobotka, zástupce ředitele pro praktické vyučování Středního odborného učiliště elektrotechnického Plzeň. Vysvětluje, jak se nedostatky v gramotnostech promítají do života elektrikáře, a představuje metody, které se ve škole osvědčily při řešení těchto problémů.

 

Gramotnosti tvořivě, prakticky a rozmanitě

Rozvoj čtenářské a matematické gramotnosti může mít mnoho podob, což ilustruje šíře realizovaných i připravovaných aktivit Arcibiskupského gymnázia Kroměříž. Školy, která si je vědoma potenciálu gramotností a jejíž praxí ověřený přístup přináší mnoho inspirace, jak s oblastí intervence pracovat. 

 

Gramotnost není jen záležitostí českého jazyka a matematiky

Jak rozvíjet u žáků gramotnost vědí na SZŠ a VOŠZ Plzeň. Soustředí se na zavedení jednotlivých prvků rozvoje čtenářské gramotnosti do výuky, ale i na čtenářské dílny a školní časopis.