ZAJÍMAVOSTI A INSPIRATIVNÍ PŘÍKLADY Z PRAXE

Nabízíme zajímavé příklady a možnou inspiraci k tvorbě školních akčních plánů a k podpoře podnikavosti, iniciativy a tvořivosti. 

Floristické tvoření v Senior-komplexu Mělník

Žáci střední zahradnické školy Mělník přicházejí čtyřikrát ročně do místního Senior-komplexu, kde společně s jeho obyvateli aranžují živé květiny, suché dekorace, přinášejí ukázky sezónních květin nebo ovoce k degustaci. Školní dobrovolnický projekt, charakteristický iniciativním a kreativním přístupem žáků, přináší všem zúčastněných zajímavé zkušenosti mezigeneračního setkávání, žáci si zároveň vyzkoušejí, jak dokážou sami předat to, co se naučili.

 

Studentský minipodnik jako podpora praktické výuky a podnikavosti

Žáci ve škole MESIT střední škola, o.p.s., v Uherském Hradišti studují převážně technické obory a v nástavbovém studiu také obor Podnikání. Rozvoj kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě je při výuce akcentován jako podmínka pro jejich budoucí pracovní uplatnění. Vzhledem k praktické náplni učebních oborů se jako velmi vhodné ukázalo zařazení volitelného předmětu Studentský minipodnik, v rámci něhož se žáci seznámili s fungováním podniku a současně vyvíjeli reálné produkty. Cílem zařazení tohoto předmětu do výuky bylo přiblížit žákům provozování podnikatelské činnosti a seznámit je se základními principy chodu podniku.

 

Projekty propojené s reálným životem podporují podnikavost nejefektivněji

Trvalá práce s pedagogickým sborem, strategické plánování a maximální propojenost s praxí jsou pilíře, na kterých stojí podnikavost Obchodní akademie Uherské Hradiště. Cílem školy je uplatnitelnost žáků v praxi, a to nejen bezprostředně po ukončení studia, ale v dlouhodobém horizontu. Právě proto se škola zaměřuje na výchovu k podnikavosti, která výrazně posiluje motivaci žáků k celoživotnímu učení, schopnost kooperace a další měkké dovednosti. Škola nabízí žákům reálné projekty i spolupráci s firmami, ke které přistupuje nikoliv z hlediska naplňování aktuálních potřeb zaměstnavatelů, ale spíše jako k inspiraci z praxe a nezbytný kontakt s realitou.

 

Unikátní provázání intervencí skrze podnikavost

Smíchovská střední průmyslová škola realizuje napříč celým studiem podnikavé projekty, které přesahují do všech intervencí. Podstatou výuky je praktičnost, řešení problémů skutečného života, vytváření reálných produktů a zejména prostoru, kde budou mít žáci možnost uplatnit vlastní kreativní nápady. Míra zapojování žáků do chodu školy, provázanosti s praxí a přirozená integrace všech intervencí může být inspirací pro další školy.

 

SMART SCHOOL – komplexní projekt podpory podnikavosti

EKO GYMNÁZIUM BRNO od roku 2015 realizuje vlastní unikátní projekt SMART SCHOOL, který si klade za cíl vytvořit pro studenty inspirativní prostředí díky setkávání, přednáškám a workshopům s osobnostmi z praxe. Kromě toho škola realizuje vlastní aktivity na podporu podnikavosti a zapojuje se do řady externích projektů. K intervenci podpory kompetencí k iniciativě, kreativitě a podnikavosti přistupuje mimořádně komplexně.

 

Podpora vlastních tvůrčích projektů žáků

Školní časopis Gymnázia Sokolov nevznikl jako klasická školní aktivita – jde o projekt, který iniciovali sami žáci a škola jim poskytuje nutnou podporu. Deklaraci takovéto podpory si gymnázium zakotvilo i do svého školního akčního plánu (ŠAP), kde je součástí intervence podpory kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě . 

 

Odborným vzděláním ke kritickému myšlení

Víš, co jíš? Nevíš? U nás se to naučíš. Tak  zní motto VOŠ potravinářské a SPŠ mlékárenské Kroměříž. Vědecky podložené informace, s nimiž se žáci a studenti v odborných předmětech setkávají, jim pomáhají zaujmout vlastní postoj k řadě stravovacích mýtů. Učí se zároveň aplikovat metody kritického myšlení i v dalších oblastech.

 

Soutěže - inspirace nejen pro váš ŠAP

Chcete se účastnit soutěže, která rozvíjí podnikavost vašich žáků, ať už svým obsahem, nebo  formou? Máme pro vás tipy - vybírejte! 

 

Praktická zkušenost s podnikáním

Důležitou součástí výchovy k podnikavosti je možnost prakticky si vyzkoušet  podnikání ve vlastní  virtuální či  reálné firmě. Školám je nabízejí dvě organizace s celostátní působností: Junior Achievement (JACzech) a Centrum fiktivních firem (CEFIF).  "Podnikavé komptence" mohou žáci rozvíjet i při realizace školního projektu, organizaci školní akce (jarmark, ples aj.),  v rámci mimoškolních aktivit, např. v akceleračních programech. Postupně pro vás připravujeme inspirativní příklady z konkrétních škol.

 

Proč potřebujeme výchovu k iniciativě a podnikavosti?

Odborné vzdělávání na středních školách musí být v souladu s potřebami praxe – v tom panuje všeobecná shoda. V uherskohradišťské Střední škole průmyslové, hotelové a zdravotnické vědí, že se nestačí zaměřit se jen na „odbornost“ – důležité je podporovat i řadu měkkých dovedností, které vedou k tvořivosti, iniciativě a podnikavosti. Proč mají takový význam?