Systematická příprava na pracovní trh už od prvního ročníku

Z dotazníkového šetření II realizovaného projektem P-KAP v závěru roku 2018 vyplynulo, že školy negativně vnímají malý zájem rodičů i žáků o kariérové poradenství (uvádí ho téměř polovina škol) a 45 % škol se potýká s nízkou časovou dotací pro poradce poskytujícího tyto služby. Zároveň však spolupráce s externími subjekty z oblasti kariérového poradenství nepatří ve školách k příliš často realizovaným aktivitám.(Externí odborníky lze v této souvislosti vnímat ze dvou pohledů - jako profesionální kariérové poradce a také jako odborníky v otázkách personální práce.) Bez předcházející přípravy a podpory se však mnozí absolventi škol obtížně adaptují na reálném pracovním trhu.

Tyto otázky řešili také pracovníci vedení Gymnázia a Střední odborné školy dr. Václava Šmejkala v Ústí nad Labem. S plným vědomím toho, že úspěšnost žáků v pracovním i osobním životě je provázána s připraveností reagovat i v zátěži a nestandardních situacích, zvolila škola při své podpoře žáků celostní přístup. Do výuky zařadili systematickou přípravu na uplatnění při dalším studiu či v pracovní kariéře podporou osobního rozvoje, kariérovým vzděláváním i směřováním v profesní orientaci.

Photo by Brooke Cagle on Unsplash.jpg

V průběhu studia si žáci dvou studijních oborů zpracovávají profesní portfolio absolventa, učí se pracovat s personálními písemnostmi a vyvrcholením je absolvování fiktivního přijímacího pohovoru. V této fázi využili poměrně málo frekventovaného opatření pro rozvoj kariérového poradenství ve školách – systematickou spolupráci s personalisty podniků a zapojení externích odborníků v oblasti kariérového poradenství.

Profesní portfolio už od počátku studia

Mgr. Dita Henzlová, zástupkyně ředitele školy a také kariérová poradkyně, popsala, jak při projektu postupovali.  „Nedostatky jsme objevili především v oblasti sebeprezentace a prosazení se s ohledem na získané vědomosti a nabyté dovednosti. Hledali jsme rezervy v jejich kompetencích k pracovnímu uplatnění – většina žáků měla řadu odborných zkušeností ze školní praxe, dobrovolnické činnosti atd., často i podložené příslušnými dokumenty, které ale neuměli v rámci přijímacího procesu adekvátně využít. Proto jsme se rozhodli k této problematice ve studijních oborech Veřejnosprávní činnost a Sociální činnost zaujmout systematický přístup.“

Z dokumentů, které mají žáci k dispozici, se ve škole rozhodli vytvořit jednotný celek – Profesní portfolio absolventa, které si během studia zpracovává každý žák vybraných oborů. Přípravu žáci zahájí v samém počátku studia a učí se průběžně shromažďovat potřebné dokumenty. 

Portfolio, které absolventy provází při vstupu na pracovní trh a ulehčuje jim zahájení profesního života, je tvořeno následujícími dokumenty: 

Personální písemnosti

  • strukturovaný životopis vypracovaný na počítači
  • strukturovaný životopis v AJ, NJ
  • klasický životopis psaný vlastní rukou (dobrovolně)
  • Europass – životopis, jazyková doložka, mobilita
  • motivační dopis

Vysvědčení: 

  • všechna výstupní vysvědčení jak ze základní, tak střední školy; po vykonání maturitní zkoušky zakládají i maturitní vysvědčení, kde se doporučuje založit i několik ověřených kopií tak, aby je žák měl k dispozici při přijímacím řízení či při uzavírání pracovní smlouvy

Osvědčení, čestná uznání a diplomy: 

  • osvědčení o absolvování kurzů, čestná uznání či diplomy ze soutěží, přehlídek

Odborná praxe (žák může nahradit deníkem z praxe): 

  • přehled vykonané praxe v rámci školy, a to jak průběžné, tak souvislé praxe (přesně je uváděno datum od kdy do kdy praxe probíhala, přesný název a adresa zařízení, pracovní pozice, kterou žák v rámci praxe vykonával)
  • tento přehled je vypracován na počítači a je potvrzen vedením školy tak, aby mohl žákovi sloužit k doložení praxe. Součástí této složky je i hodnocení souvislé praxe žáků, které vydává zařízení, ve kterém žáci praktikovali

Reference

  • doporučení vyhotovená učiteli, nadřízenými na brigádě apod.

Pracovní smlouvy, dohody, platový výměr

  • např. dohoda o provedení práce z brigádnické činnosti
  • potvrzení o dobrovolnické práci 

Jiné

  •  další materiály, které ve vztahu k vlastní osobě považují žáci za důležité: např.: potvrzení o zdravotní způsobilosti, seznam odborné literatury, kopii řidičského průkazu, přehled seminárních prací, které žák zpracoval v rámci vzdělání apod.

Profesní video vizitka – CD, USB (osobní prezentace formou videa)

Sebehodnocení 

Tvorba personálních písemností je zařazena v plánu učiva u vybraných oborů v předmětu Písemná a elektronická komunikace a Péče o klienta.

 

Pracovní pohovory nanečisto

Protože řada žáků neměla žádné zkušenosti z přijímacího pohovoru, zařadili nově tuto tematiku do odborných předmětů obou výše uvedených oborů. Navázali spolupráci s odborníky z praxe, kteří pomohli při přípravě, ale i samotné realizaci fiktivních přijímacích pohovorů. Tyto pohovory, které nabízí každý rok všem žákům 4. ročníků a kterých se mohou na základě vlastního zvážení dobrovolně zúčastnit, probíhají vždy v reálném pracovním prostředí a s odborníky z personální oblasti. (Podrobně k tématu zde)

Foto: Unsplash, fotobanka zdarma (photo by Brooke Cagle on Unsplash)