Rozvoj škol jako center celoživotního učení
Strategie vlády ČR, která určuje rozvoj vzdělávání do roku 2020, jasně deklaruje, že působení středních škol se postupně rozšíří z poskytování počátečního vzdělávání, tedy vzdělávání žáků a studentů o vzdělávání dospělých, a tím naplní koncept celoživotního učení. Pro školy to znamená, že budou využívat svého personálního a materiálního zázemí oborů, které vyučují i ve prospěch dospělých občanů, a postupně se stanou centry celoživotního učení (CŽU). Tím rozšíří cílovou skupinu vzdělávaných z žáků a studentů i na dospělou populaci včetně vzdělávání starší generace.
INSPIROMAT PROJEKTU P-KAP – příklady z praxe krajů a škol jako inspirace pro vaše akční plánování v oblasti rozvoje škol jako center celoživotního učení
Co mohou střední a vyšší odborné školy v oblasti dalšího vzdělávání (DV) poskytovat:
1) Další vzdělávání v oblasti profesního vzdělávání (rekvalifikační programy DV a doplňující vzdělávání – rozšiřující, prohlubující a aktualizační programy DV)
2) Proces uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení (zkoušky pro uznání profesní kvalifikace podle standardů Národní soustavy kvalifikací – NSK podle Zákona o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání č. 179/2006 Sb.) včetně modulových programů DV vycházejících ze standardů profesní kvalifikace, kterré v případě potřeby uchazeči před zkouškou absolvují (např. je-li tento proces hrazen úřadem práce).
3) Občanské další vzdělávání dospělých (představuje 8 oblastí rozvoje podle konceptu EU, tedy jaké občanské kompetence by měl mít občan Evropy):
V oblasti osobnostního rozvoje a sebeřízení:
- znalost řešení problémů;
- komunikace v mateřském jazyce včetně čtenářské gramotnosti;
- komunikace v cizím (evropském) jazyce;
- matematické gramotnosti a její praktické aplikace (např. finanční
gramotnost);
- přírodovědné gramotnosti, digitální gramotnosti, připravenost
na podnikání.
V oblasti zdravého životního stylu:
- výchova ke zdraví včetně pohybových aktivit a programů zdravotní prevence a
přípravy na stárnutí;
- civilní ochrana obyvatel;
- regionální témata a rozvoj občanské aktivity.
4) Vzdělávání starší generace (nabídka programů DV pro vzdělávání seniorů), mezigenerační vzdělávání.
5) Poskytování zájmového vzdělávání dospělých, případně i dětí, včetně spolupráce se základními školami (ZŠ) v oblasti mimoškolního vzdělávání (zájmové kroužky pro žáky ZŠ v oblasti odbornosti školy v prostorech a s vybavením střední školy, společné projekty…).
Součástí metodické podpory jsou proto i zajímavé a inspirativní příklady z praxe škol a firem v jednotlivých krajích.
Pojetí oblasti Rozvoj škol jako center CŽU
Projekt P-KAP přináší základní poznatky o oblasti Rozvoj škol jako center celoživotního učení využitelné při krajském akčním plánování s ohledem na různé cílové skupiny. V roce 2017 byla zpracována verze určená zejména pro týmy, které se v krajích podílejí na realizaci krajských akčních plánů a dali ji členům těchto RT KAP k dispozici.
Know-how v rámci tohoto tématu je dále rozšiřováno a konkretizováno V roce 2019 byla vytvořena verze pojetí pro decizní sféru, která obsahuje kromě společného úvodu (I. část) a samotného pojetí této tematické oblasti v projektu P-KAP (IV. část) rovněž stručné Manažerské shrnutí a podrobnou SWOT analýzu (II. a III. část materiálu). V srpnu 2020 bylo toto pojetí pro decizní sféru aktualizováno: 2020 Manažerské shrnutí a SWOT analýza, Podrobné pojetí oblasti intervence Rozvoj škol jako center celoživotního učení
Podívejte se na videometodiky k této oblasti:
Část I.: Pojmy, legislativa | Část II.: Další vzdělávání SŠ a VOŠ |
![]() |
![]() |
Část III.: Další vzdělávání pedagogických pracovníků | Část IV.: Další vzdělávání – občanské vzdělávání dospělých |
![]() |
![]() |
Část V.: Další vzdělávání – vzdělávání starší generace | Část VI.: Specifika pedagogického projektování |
![]() |
![]() |
Část VII.: Specifika plánování a tvorba ŠAP |
![]() |
Kurzy DVPP k podnikavosti, na které lze využít šablony SŠ,najdete v aktualizované tabulce.
Seznam-DVPP_podnikavost_2017-10_FIN.xlsx
Garant této oblasti intervencí
Dotazníkové šetření v souvislostech
V letech 2015/16 a 2018 proběhlo v rámci projektu P-KAP plošné dotazníkové šetření potřeb škol. Podívejte se na některé výsledky v oblasti Rozvoje škol jako center celoživotního učení i na doporučení a úspěšné příklady z praxe, jak překonávat překážky, na které školy narážejí. Případně proč a jak rozvíjet aktivity, jimž se školy zatím příliš nevěnují.
Metodická podpora projektu P-KAP v oblasti intervence CŽU
Metodická podpora vychází z konceptu rozvoje gymnázií, středních a vyšších odborných škol jako center celoživotního učení (CŽU) a potřebných dovedností k poskytování dalšího vzdělávání dospělých (DVD).