Působení zahraničních odborníků z praxe ve škole

Působení odborníků z praxe ve škole patří mezi nejvýznamnější aktivity, které střední a vyšší odborné školy v oblasti odborného vzdělávání a spolupráce se zaměstnavateli dělají. Podle výsledků druhé vlny šetření projektu P-KAP přednášky nebo jinou formu účasti odborníka z praxe realizuje 76 % respondentů, což představuje ve srovnání s první vlnou šetření nárůst o 9 p. b. Ještě o něco zajímavější může pro žáky i učitele být působení zahraničních odborníků z praxe.

Takovéto aktivity výuku pro žáky zatraktivňují a přibližují školu díky přenosu odborných poznatků, novinek a trendů z prostředí praxe více potřebám trhu práce.  Pro učitele může být zajímavou příležitostí vyzkoušet si např. výuku v tandemu s odborníkem z praxe, ale také třeba dělat mentora kolegům z jiné školy. Pokud by mělo jít o spolupráci dlouhodobějšího rázu, je potřeba, aby odborník z praxe získal od školy informace, které jsou pro jeho působení ve výuce podstatné. Odborníci mají často velmi dobré prezentační dovednosti, ale nedokáží uzpůsobit obsah potřebám, znalostem a věku žáků a připravit odpovídající vstup. Měli by se proto seznámit se vzdělávacím kontextem a pedagogickými dokumenty školy. Jejich působení může škole přinést zajímavé vybočení ze zajetých kolejí, důležitou reflexi a také třeba řadu úprav ve školním vzdělávacím programu. Ještě o něco zajímavější může pro žáky i učitele být působení zahraničních odborníků z praxe.

wedding-cake-639516_1920.jpg

VOŠ ekonomických studií, SPŠ potravinářských technologií a SOŠ ekologická a veterinární v Podskalské ulici v Praze je zkušeným předkladatelem projektů mobilit Erasmus+.  Škola promyšleně pracuje s celkovou internacionalizací a do zahraničí vysílá také pedagogické pracovníky. V ŠVP zakotvené odborné praxe žáků ve firmách a organizacích mohou probíhat v České republice, a pokud je stáž konána v zahraničí, je jim při dodržení kvalitativních aspektů uznána jako splněná povinnost.

Od stáže k workshopům zahraničních odborníků ve škole

Žáci a studenti začali vyjíždět nejprve na krátkodobé, později i na dlouhodobé stáže. „Dalším krokem pro nás bylo vysílání našich pracovníků na stáže do českých firem, v rámci šablon, a do zahraničních firem v rámci programu Erasmus+,“ říká koordinátorka projektů Mgr. Michaela Bennett. „Tento krok vyplynul z faktu, že studenti přijížděli se zajímavými postřehy, zjištěními a postupy, a my cítíme, že pokud chceme zatraktivnit výuku, zatraktivnit naše obory a odborné školství vůbec, je potřeba nejen dostat žáky a studenty do firem, ale toto zprostředkovat v co největší míře i učitelům. Odtud byl jen krok k prohloubení spolupráce s italskou firmou – malou řemeslnou cukrárnou, kde spojením designérky paní Flory Scarpy a cukráře – učitele cukrářství na Universitá del Gusto, pana Luciana Todora, vznikla unikátní cukrárna produkující špičkové svatební, narozeninové a další dorty. V této cukrárně konala svou dlouhodobou stáž naše absolventka SŠ a naše nynější studentka VOŠ. Její zapálení, profesionalita a šikovnost nám otevřela dveře k této spolupráci“.

Působení italských odborníků mělo ve škole nakonec širší, mezipředmětové a dokonce i mezioborové využití. Umožnilo všem žákům, studentům a zaměstnancům získat vhled nejen do postupů výroby některých italských specialit, ale především nabídnout vhled do geneze malé firmy od samotného počátku – tedy od vytvoření podnikatelského záměru, tvorby loga tak, aby odpovídalo firemní identitě, přes postupné získávání klientely až po silné umístění se na předních místech v oboru. Seminářů a workshopů italských cukrářů se účastnili jednak žáci oboru potravinářské technologie, jednak studenti oborů ekonomických.

workshop 1.JPG

seminar 1.JPG

seminar 4.JPG

workshop 2.JPG

Zajímavý obsah těchto vzdělávacích akcí je pak využíván jako případové studie a při aplikaci teoretických poznatků, které se žáci a studenti učí v odborných předmětech, do praxe. I pro zahraniční partnery se jednalo o velmi přínosnou zkušenost, seznámili se s novými produkty typickými pro české prostřední, ochutnali výrobky studentů školy – tradiční české buchty, viděli řemeslnou pekárnu Kabát, kde žáci konají své odborné praxe a navštívili IF Café – luxusní cukrárnu, kde se seznámili s novými postupy při výrobě zákusků.

Zkušenosti a inspirace pro další spolupráci

Ukázalo se, že tato zkušenost byla pro obě strany velmi inspirativní a škola by ráda pokračovala v navázané spolupráci. Přinesla jí totiž nejen inspiraci, ale také poučení pro realizaci dalších aktivit tohoto typu. „Naše setkání jsme naplánovali jako týdenní, což bylo pro obě strany velmi náročné – pro organizátory ve škole to znamenalo zvládnout akci nad rámec běžného provozu výuky, konkrétně šlo o změny rozvrhu pro celé obory napříč ročníky střední i vyšší odborné školy, a také bylo potřeba, aby se ostatní učitelé zapojili a pomohli s tlumočením a dozorem. Dokonce jsme přesunuli i Projektový den, který se na naší škole koná několikrát ročně pro žáky základních škol.  Pro zahraniční partnery přítomnost v naší škole znamenala celotýdenní výpadek během přípravy na oslavy Halloweenu. Nicméně pražské setkání bylo pro zahraniční specialisty přínosem a výzvou mimo jiné i z toho důvodu, že Luciano dosud nevedl takto mladé studenty a pracoval u nás s jinými zařízeními a surovinami“, říká Michaela Bennett.

 „Další setkání bychom chtěli zaměřit vedle pečení italských specialit i na pečení českých specialit, kde bychom naše zahraniční specialisty naučili české receptury,“ pokračuje paní Bennett. „Již nyní víme, že jsou těmto aktivitám otevřeni, protože již naše stážistka během své dlouhodobé stáže představila české receptury a ve vánočním období italská cukrárna obohatila svou nabídku o vanilkové rohlíčky a perníčky. Doufáme, že se nám podaří získat financování opět pomocí projektu v rámci Erasmus+. Protože je naše zkušenost nedávná, zatím jsme nehledali další možnosti financování pro zajištění udržitelnosti tohoto způsobu zatraktivnění výuky.

V rámci našeho schváleného projektu Erasmus+ však škola plánuje ještě jednu návštěvu odborníka ze zahraničí. Tentokrát půjde o irského podnikatele s českými kořeny. Jedná se o absolventa oboru pekařství, který má osobní vazby na ředitele školy, který byl v minulosti jeho učitelem. Tyto vazby pomohly škole spolupráci navázat. Další slibnou spolupráci škola vidí v kontaktu s asociaci malých pivovarů ve Skotsku. Dlouhodobou stáž nyní koná absolvent oboru kvasná technologie v minipivovaru Windswept Brewing. Teprve budoucnost ukáže, jestli se i tato spolupráce rozvine nad rámec stáží.“

Ve škole by rádi i v budoucnu organizovali kratší akce podobné workshopům s italskými cukráři. Ideálně už jen jako třídenní a nikoliv jako akce nárazové, ale pravidelné.  Kromě již výše zmíněných dopadů je potřeba zmínit,  že se ve škole zvýšil zájem o zahraniční stáže nejen mezi žáky a studenty, ale také mezi učiteli.

Financování: vyzkoušejte i méně tradiční využití šablony

Odborník z praxe, kterého lze financovat také z projektů šablon, může být rodilý mluvčí. S takovým uplatněním šablony má zkušenosti většina škol, která rodilé mluvčí využívá k výuce cizího jazyka. Zahraniční odborník z praxe se však může podílet také na výuce odborných předmětů, avšak tento způsob uplatnění šablony není v praxi tak častý.


INSPIRACE PRO ŠKOLNÍ AKČNÍ PLÁNY

Odborné vzdělávání a spolupráce školy se zaměstnavateli

  • Zahraniční stáž i zapojení zahraničního odborníka do výuky (např. projektová výuka, seminář, workshop, tandemová výuka s českým pedagogem) je přínosné pro odborný růst účastníků – získávají nové znalosti a dovednosti, náhled na regionální (národní) odlišnosti oboru (i jeho výuky) v jiných zemích a kulturách.
  • Zapojení zahraničního odborníka do výuky ve škole je velmi často inspirující a obohacující i pro samotné odborníky. Oboustranná reflexe ze strany tuzemské školy i zahraničního partnera a otevřenost k případné modifikaci aktivity na základě vzájemných zkušeností a podnětů jsou dobrým předpokladem k jejímu opakování (udržitelnosti).
  • Zpracování případových studií nebo jiných způsobů zaznamenání příkladů zahraniční inspirace umožňuje obohatit i výuku dalších žáků o tyto zkušenosti.
  • Pedagogové, kteří na stáže do zahraničí sami vyjedou nebo se u nich ve škole zahraniční odborník objeví, tuto zkušenost vnímají často jako průlomovou a motivační. Nezřídka se stává, že je to přiměje si vyzkoušet mobilitu na vlastní kůži. Z hlediska propagace školy ve vztahu k zájemcům o studium, ale také ve vztahu k sociálním partnerům je to jednoznačně skvělá vizitka. V očích žáků stoupá cena učitelů rovněž, a díky vlastní zkušenosti se stávají empatičtějšími k žákům, kteří na mobility vyjíždějí, i k jejich případným obavám z neznámého prostředí a jazykové bariéry.

 Podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě

  • Odborník z praxe – podnikatel, manažer apod., svou prezentací podnikatelského záměru, rozvoje firmy, marketingového know-how, vlastního odborného růstu atd. může žáky inspirovat a zároveň jim předává užitečné informace o podnikatelském prostředí v zahraničí.
  • Podnikaví žáci mohou zároveň využít zkušeností z vlastní stáže a navázaných kontaktů i pro své budoucí aktivity.
  • Příklad zároveň ilustruje, jak mohou dobré zkušenosti se zahraniční spoluprací podněcovat podnikavost samotných pedagogů a vedení školy při vyhledávání nových příležitostí (nových forem spolupráce, nových zemí a regionů, nových segmentů v rámci oboru) a formovat tak podnikavé školní prostředí.

 Kariérové poradenství včetně prevence předčasných odchodů ze vzdělávání

  • Bezprostřední zkušenost zahraniční stáže umožňuje poznat firmu, pracoviště, pracovní podmínky, firemní kultury, situaci na zahraničním pracovním trhu a přispívá k rozšiřování zkušeností žáků se světem práce a nabízí srovnání s tím, co poznali v tuzemsku.

 Škola jako centrum celoživotního učení

  • Stáže pedagogických pracovníků na špičkových pracovištích v zahraničí jsou významným přínosem k jejich odbornému růstu.
  • Stáže pedagogů jsou zároveň předpokladem pro zatraktivnění výuky a rozvíjení oborové odbornosti (minimálně) v rámci vlastní školy. Tento cíl je třeba mít na paměti už při samotné organizaci stáže a formulovat v tomto smyslu i zadání výstupů stáže příslušných pedagogů.
  • Gastroobory jsou mimo jiné i velmi atraktivními obory v oblasti zájmového vzdělávání – formou kurzů pro veřejnost lze zúročit odborný přínos některých stáží pedagogů.

Další články na téma Spolupráce s odborníkem z praxe 

Další články na téma Další vzdělávání a stáže učitelů


Foto: Pixabay - fotobanka zdarma (congerdesign z Pixabay) a archiv VOŠ, SPŠ a SOŠ Podskalská