Pohovor s personalistou nanečisto

Ve II. vlně dotazníkového šetření potřeb škol (2018), realizovaného v projektu P-KAP, byl jako častá překážka rozvoje kariérového poradenství identifikován malý zájem ze strany zaměstnavatelů. Více než pětina škol uvádí také nedostatečné vzdělávání kariérových poradců i nedostatek příležitostí k tomuto vzdělávání. Příklad Gymnázia a SOŠ dr. Václava Šmejkala v Ústí nad Labem ukazuje cestu, jak překonat nezájem zaměstnavatelů a zároveň umožnit odborný růst školním kariérovým poradcům.

Nedílnou součástí komplexního, celostního přístupu ke kariérovému poradenství v Gymnáziu a SOŠ dr. Václava Šmejkala Ústí nad Labem je spolupráce s externími odborníky z praxe, zejména s personalisty podniků - regionálních zaměstnavatelů, s nimiž pracovníci pověření kariérovým poradenstvím ve škole navázali osobní kontakty. Přínosem pro zaměstnavatele je možnost seznámit se se svými potenciálními budoucími zaměstnanci.

Fotolia_45205622_Subscription_XXL.jpg

Příprava na pohovor

Kromě podpory osobního rozvoje, kariérového vzdělávání i směřování v profesní orientaci (podrobně zde) byla do odborných předmětů vybraných oborů školy zařazena tematika přijímacích pohovorů právě ve spolupráci s odborníky z praxe, kteří pomohli při přípravě, ale i při samotné realizaci fiktivních přijímacích pohovorů. Tyto pohovory, které škola nabízí každý rok všem žákům 4. ročníků a kterých se mohou na základě vlastního zvážení dobrovolně zúčastnit, probíhají vždy v reálném pracovním prostředí a s odborníky z personální oblasti. 

Aktivita začíná vždy ve třídě, kdy všichni žáci obdrží fiktivní inzerát nabízející práci v jejich oboru. Do tvorby tohoto inzerátu se zapojují odborníci z praxe. Na inzerát každý žák povinně v rámci výuky odpoví motivačním dopisem s přiloženým životopisem. Každý z nich dostane zpětnou vazbu ohledně životopisu a motivačního dopisu od svého odborného učitele. Všichni projdou průpravou pro přijímací pohovor. V plné míře je využito přednášek odborníků z praxe, videí z odborných kurzů Seduo a jiných vlastních výukových materiálů. S průběhem pohovorů se žáci seznámí nejen teoreticky, ale také je trénují. 

Výběrové řízení nanečisto

Žáci, kteří se rozhodnou zúčastnit se samotného pohovoru, obdrží dopis/e-mail, kde jsou k pohovoru pozváni do jim předem neznámého prostředí, tak aby podmínky co nejvíce odpovídaly reálnému pohovoru. Zde také poprvé použijí svá portfolia, která by je měla provázet i dalšími výběrovými řízeními. Následně se pak setkají s odborníky – personalisty, kteří jim, ale také pedagogům, po samotném pohovoru poskytnou ojedinělou zpětnou vazbu. Tímto krokem je částečně řešena také často uváděná překážka v podpoře kariérového poradenství ve školách – nedostatek příležitostí pro vzdělávání kariérových poradců.

Žáci mají možnost prodiskutovat s odborníky průběh samotného pohovoru, dozvědí se nejen chyby, nedostatky, ale i názor na dobře zvládnuté prvky pohovoru a případná doporučení, jak uspět co nejlépe. Pohovory probíhají individuálně nebo formou Assessment Centra. 

Často dochází k tomu, že žáci kvůli nervozitě při pohovoru zapomínají uvést všechny své zkušenosti, dovednosti a přednosti – aby k tomu docházelo co nejméně, by jim mělo dopomoci právě portfolio. Zároveň mají žáci v ruce nástroj, jak se odlišit od ostatních uchazečů o práci (včetně profesní video vizitky – osobní prezentace formou videa, jehož tvorba je zařazena ve výuce).

Kromě kladné zpětné vazby z fiktivních pohovorů jak od žáků, tak i od personalistů se pravidelně pedagogům ozývají bývalí žáci školy, kteří se chtějí pochlubit s tím, jak uspěli na reálném trhu práce. Často uvádějí, že jim portfolio při přijímacím pohovoru usnadnilo, a často i otevřelo cestu k úspěchu.

Foto: Fotobanka NÚV