Odborné vzdělávání a spolupráce škol se zaměstnavateli

Odborné nebo též profesní vzdělávání směřuje k získání znalostí, dovedností a kompetencí, které odpovídají určité kvalifikaci a je možné je přímo uplatnit na trhu práce při výkonu povolání na určité pracovní pozici.  Stěžejní význam spolupráce škol se zaměstnavateli spočívá především v tom, že umožňuje lépe reflektovat odborné dovednosti vzhledem k aktuálním potřebám trhu práce, novým trendům a celkově poměrně dynamickému vývoji v některých odvětvích.

Akcent na učení se prací v reálném nebo simulovaném pracovním prostředí není v odborném školství žádnou novinkou. Praktické vyučování žáků se může odehrávat ve školních dílnách, ve specializovaném provozu (středisku praktického vyučování, školním hotelu, autoservisu atp.) nebo přímo ve spolupracujícím podniku a je na škole, aby tyto možnosti vhodně kombinovala. Jisté je, že reálné pracovní zkušenosti žáků získané už v průběhu studia jsou důležitým předpokladem k osvojení si pracovních návyků a sociálních dovedností. Po nich zaměstnavatelé často volají a od svých zaměstnanců je automaticky očekávají – vedle běžných pracovních návyků mezi ně patří např. ochota se přizpůsobit, schopnost převzít zodpovědnost, pracovat v týmu nebo přijímat kritiku. Jejich osvojení usnadňuje absolventům přechod do praxe a následně umožní lepší uplatnění na trhu práce.

Fotolia_4808208_Subscription_XL.jpg

Podmínkou úspěšné spolupráce, která může mít celou řadu forem a podob, je vzájemná důvěra obou stran, přičemž školy i podniky mají jinou výchozí situaci, zájmy, očekávání i primární cíle. Střety rozličných očekávání či nefunkční komunikace pak často vytvářejí mezi oběma stranami propast. Podoba i kvalita spolupráce bývá často výsledkem letitých vazeb a individuálního nasazení zástupců obou stran. Stát i kraje spolupráci podporují různými nástroji, např. sektorovými dohodami, pakty zaměstnanosti, stipendii pro žáky, provozováním center odborné přípravy či možností uplatnění daňových úlev pro zaměstnavatele nebo metodickou podporou při uzavírání smluvních vztahů. 

Důvěra jako první krok ke spolupráci

Určitou slabinou počátečního odborného vzdělávání v porovnání s okolními zeměmi je fakt, že odpovědnost za teoretickou i praktickou přípravu žáků nesou výhradně školy, a to včetně praktického vyučování realizovaného přímo na pracovištích zaměstnavatelů. Zapojení do vzdělávacího procesu probíhá navíc ze strany zaměstnavatele čistě na dobrovolné bázi, což klade vysoké nároky na školu i spolupracující podniky, aby společně nalezli model spolupráce, který vyhovuje oběma stranám a je zároveň motivující pro žáka.

Foto: fotobanka NÚV


Pojetí oblasti podpory odborného vzdělávání pro potřeby RT KAP:

Projekt P-KAP přináší základní poznatky o oblasti podpory odborného vzdělávání včetně spolupráce škol a zaměstnavatelů využitelné při krajském akčním plánování s ohledem na různé cílové skupiny. Následující verze je určená zejména pro týmy, které se v krajích podílejí na realizaci krajských akčních plánů. Know-how v rámci tohoto tématu bude dále rozšiřováno a konkretizováno, zejm. formou seminářů pro realizační týmy KAP v jednotlivých krajích.  

GI21_OV_a_spoluprace_skol_se_zamestnavateli_RT_KAP_final.pdf Pojetí tematické oblasti Odborné vzdělávání a spolupráce škol se zaměstnavateli


Podívejte se na videometodiky k této oblasti:

Úvod Otázky
 P_KAP_videometodika_OV_1.pdf Textové materiály z videometodiky ke stažení  P_KAP_videometodika_OV_2.pdf Textové materiály z videometodiky ke stažení

 

Priority a obecné cíle Konkrétní cíle a kritéria hodnocení
 
 P_KAP_videometodika_OV_3.pdf Textové materiály z videometodiky ke stažení  P_KAP_videometodika_OV_4.pdf Textové materiály z videometodiky ke stažení
Soutěže
 P_KAP_videometodika_OV_5.pdf Textové materiály z videometodiky ke stažení

 

 

Garanti této oblasti intervencí

Mgr. Martina Kaňáková

 JUDr. Petr Jansa