Jak řešit administrativní náročnost rekvalifikačního vzdělávání a zkoušek?

Z II. vlny dotazníkového šetření projektu P-KAP vyplynulo, že mezi nejméně realizované aktivity v rámci CŽU patří rekvalifikace (pokles o 6 p.b.). S nimi souvisí samotná příprava a realizace na zkoušky (pokles o 2 p.b.), což je s problematikou a administrativní náročností podle NSK a zákona 179/2006 Sb. (31 %). Jako časté překážky byly identifikovány nedostačující spolupráce s ÚP (13 %) a obtíže spojené se samotnou přípravou na zkoušky podle zákona (19 %). To také souvisí i s malým zájmem pedagogů o výuku v programech DV (34 %).

Problematiku administrativní zátěže a její náročnosti řeší většina škol. Najdou se ale školy, které mají vytvořenou pozici „průvodce/poradce nebo tzv. koordinátor“ dalšího vzdělávání, který realizuje všechny potřebné úkony k realizaci DV i při komunikaci s účastníky, lektory, úřady práce a zaměstnavateli. Stará se zároveň o legislativní problematiku (autorizace, akreditace, GDPR aj.). Tím je sejmuta administrativní náročnost z pedagogických pracovníků školy.

Free-Photos z Pixabay.jpg

Škola, jako autorizovaná osoba, reagovala přípravou modulového vzdělávacího programu ušitého na míru požadavkům firmy.

„Koordinátor DV“ připravil všechny podklady jak pro zaměstnavatele a její zaměstnance (účastníky kurzu DV), tak i pro lektory (což byli odborní učitelé školy) a rovněž i pro úřad práce. O pomoc se obrátili i na NÚV, odd. DV a uznávání s požadavkem připomínek vytvořeného MRP (modulový rekvalifikační program), tak i s obsahem konkrétního zadání zkoušky podle hodnotícího standardu k dané profesní kvalifikaci Národní soustavy kvalifikací (NSK). Mimo to zapojili do procesu vzdělávání i své praktikanty SŠ i VOŠ, kteří vedli některá laboratorní cvičení s účastníky a ti jim naopak sdělovali reálný proces ve výrobě.

Autorizovaný zástupce školy měl možnost seznámit se s novinkami procesu uznávání podle zákona č. 179/2006 Sb. v informačním kurzu realizovaném právě pro zájemce o autorizace.

Škola zároveň motivovala své odborné učitele, aby se vzdělávali a rozšířili si kompetence i jako lektoři DV právě pro potřeby trhu práce. Učitelé si sami společnými silami vytvořili vzdělávací program pro Lektora DV, neboť většina z nich má zkušenosti pouze v počátečním vzdělávání středoškoláků, studentů z VOŠ i fakulty technologické UTB Zlín. Právě spolupráce s UTB jim otevřela možnosti pedagogické či lektorské stáže nejen na fakultě, ale i ve firmách, které s ní spolupracují.

S NÚV, ÚP a jinými institucemi (autorizující orgány apod.) jsou stále v kontaktu k usnadnění celého procesu dalšího profesního vzdělávání a uznávání.

Foto: Pixabay, fotobanka zdarma (foto od Free-Photos z Pixabay)