Dílčí profesní kvalifikace od A do Z: MLÉKAŘ a SÝRAŘ na VOŠP a SPŠM Kroměříž

VOŠ potravinářská  a SPŠ mlékárenská Kroměříž vytvořila, pilotně ověřila a úspěšně realizuje dva potravinářské rekvalifikační kurzy akreditované MŠMT – Sýrař a Mlékař –, zájemce rovněž připravuje na závěrečnou zkoušku k získání dané profesní kvalifikace.  

Ve školním roce 2015/2016 se tým tvůrců, lektorů a hodnotitelů složený z pedagogických pracovníků VOŠP a SPŠM zapojil do aktivit realizovaných v rámci projektů Národního ústavu pro vzdělávání a MŠMT, které směřují k rozvoji dalšího vzdělávání v ČR a podporují zavádění a ověřování nových vzdělávacích forem.

interview_konen_038.jpg

praxe.jpg

Druhým impulzem byla skutečnost, že v mlékárenském i v potravinářském odvětví se všeobecně nedostává kvalifikovaných zaměstnanců. Obdobná situace byla a je u farmářů, zvlášť těch, kteří začínají, resp. chtějí začít samostatně podnikat.

VOŠP a SPŠM Kroměříž přivítala možnost aktivně se podílet na řešení tohoto stavu a využít potenciál, který má – tým zkušených odborných učitelů, kteří prošli několikaletou praxí v průmyslu, více jak 115leté poznatky a zkušenosti z výuky potravinářství včetně výuky dospělých (výuka maturitních studijních oborů Analýzy potravin a Technologie potravin, a studijního oboru vyšší odborné školy Technologie a hygiena potravin), pořádání vzdělávacích kurzů pro mlékárny a farmáře jako Trvalá vzdělávací základna MZe, v současné době je škola zařazena mezi „Centra odborné přípravy MZe“.  Dalším předpokladem bylo nezbytné technické vybavení včetně dostupných surovin. Mohli jsme se také opřít o vzájemnou spolupráci s mlékárnami, sdruženými v Českomoravském svazu mlékárenském, a některými farmami zastoupenými Svazem faremního zpracování. Škola rovněž vyučuje s UTB ve Zlíně společně akreditovaný bakalářský studijní obor Chemie a technologie potravin se zaměřením na Technologii mléka a mléčných výrobků.

Společnou prací jsme vytvořili rekvalifikační program Sýrař (29-037-H) a pilotní ověřování absolvovalo ve dvou cyklech celkem 25 účastníků, pilotní ověření již dříve vytvořeného rekvalifikačního programu Mlékař (29-036-H) úspěšně zakončilo závěrečnou zkouškou celkem 12 účastníků. Vyšší odborná škola potravinářská a Střední průmyslová škola mlékárenská Kroměříž, zastoupená vedoucím učitelem praxe Ing. Josefem Mrázkem a odborným učitelem Ing. Milanem Zemanem, je jedinou autorizovanou institucí v České republice oprávněnou k udělení osvědčení o získání těchto profesních kvalifikací.

Průběh vzdělávání

Výuka v kurzech  je  realizována prezenční formou, 100 hodin výuky (PK Sýrař 34 hodin teorie a 66 hodin praxe, PK Mlékař 40 hodin teorie a 60 hodin praxe), je vyučováno v po sobě jdoucích týdenních blocích (celkem 12,5 dne). Tento aspekt hraje důležitou roli při přihlašování  uchazečů do kurzu, účastníci kurzu musí na poměrně dlouhou dobu opustit své domovy, rodinu a pracovní aktivity a věnovat se, mnohdy i po dlouhé době, profesnímu vzdělávání.

Přesto je zájem o účast v tomto akreditovaném kurzu značný a problémy s naplněním termínů kurzů nemáme, nicméně je nutné vždy počítat s odhlašováním účastníků až těsně před kurzem. Důraz klademe na praktickou výuku, v průběhu výuky jsou rozvíjeny nejen kompetence obsažené ve kvalifikačním standardu NSK, ale i dovednosti a znalosti potřebné pro hospodárné využívání surovin, dodržování ekologických principů při výrobě, bezpečné provádění všech úkonů a časové zvládání jednotlivých operací. Praktická část probíhá v odborných učebnách a ve školním poloprovozu VOŠP a SPŠM Kroměříž, který je vybaven plně v souladu s požadavky příslušných hodnotících standardů.

Příprava kurzu začíná zařazením kurzu do plánu akcí, prakticky touto dobou začíná propagace kurzu zveřejněním termínu kurzu a komunikací s případnými zájemci. Další nutností je připravit doplňující studijní materiál, pomůcky a materiály. Asi dva týdny před začátkem kurzu je nutné potvrdit účastníkům konání kurzu. Protože kurz probíhá zpravidla v průběhu řádné školní výuky, je nutné rozvrhově sladit kurz s výukou v poloprovozní dílně, odborných učebnách či laboratořích.

Nutné pomůcky a prostředky

Velkou výhodou je, že škola je umístěna v areálu mlékárenské firmy Kromilk a.s., která je nejdůležitějším sociálním partnerem školy. Ředitel firmy Ing. Jan Tykvart naše aktivity trvale podporuje, funguje zde zdařile dnes tolik žádané velmi těsné sepětí teorie s praxí. Zajištění mléka a dalších surovin je bezproblémové.

Potřebné technické vybavení poloprovozní dílny umožňuje výrobu tekutých, fermentovaných mléčných výrobků, másla, tvarohů, přírodních a tavených sýrů, jejich finální úpravy a balení, skladování a distribuce výrobků. Nutné jsou prostředky pro laboratorní kontrolu surovin, polotovarů a výrobků jak po stránce chemické, tak mikrobiologické. Prostory pro teoretickou výuku jsou vybaveny moderními zobrazovacími prostředky.

Výsledky:

Kurzů PK Sýrař jsme realizovali 5, počet úspěšných absolventů je 48, závěrečnou zkoušku úspěšně složilo 52 osob (z 55 přihlášených).

Kurzy PK Mlékař probíhaly 2, počet úspěšných absolventů je 14, závěrečnou zkoušku úspěšně složilo 35 osob (ze 40 přihlášených).

Vedení VOŠP a SPŠM Kroměříž a celý realizační tým hodnotí projekt profesních  rekvalifikací Mlékař (29-36-H) a Sýrař (29-37-H) jako velmi úspěšný, předpokládáme, že tyto aktivity si získají další zájemce.

Jsem hluboce  přesvědčen, že kurzy rekvalifikačního vzdělávání mají nezastupitelné místo v portfoliu  naší vzdělávací nabídky a pomohou naší škole plnit její základní poslání – vychovávat odborníky pro výrobu a kontrolu kvalitních a především bezpečných potravin.

Ing. Josef Mrázek

vedoucí učitel praxe VOŠP a SPŠM Kroměříž


 INSPIRACE PRO ŠKOLNÍ AKČNÍ PLÁNY

V oblasti rozvoje Školy jako centra CŽU jde o příklad:

  • komplexního využití potenciálu školy a spolupráce se sociálním partnerem pro vytvoření, ověření, zavedení a akreditaci kurzů profesní kvalifikace, včetně organizačního a personálního sladění kurzů s teoretickou i praktickou výukou počátečního vzdělávání v odborných učebnách, laboratořích a poloprovozní dílně.

 Z hlediska dalších oblastí je inspirující také pro:

  • Odborné vzdělávání a spolupráci školy se zaměstnavateli - aktivní zapojení sociálního partnera nejen do počátečního, ale i do dalšího vzdělávání
  • Podporu podnikavosti, iniciativy a kreativity již samotným přístupem pedagogických pracovníků školy k rozšíření portfolia vzdělávací nabídky o nové formě vzdělávání, které přispívají k poslání školy – vychovávat a vzdělávat odborníky pro výrobu a kontrolu kvalitních a bezpečných potravin.

Foto: Archiv VOŠP a SPŠM Kroměříž

Podrobněji k tématu praktické výuky ve školním poloprovozu