cel.gif 

Ke stažení ve formátu pdf


Materiální i personální potenciál středních a vyšších odborných škol vytváří podmínky k tomu, aby se stávaly otevřenými institucemi poskytujícími počáteční i nejrůznější druhy dalšího vzdělání (DV) nejen žákům, ale i dospělým a seniorům, a to v souladu s možnostmi a předpoklady škol, i s ohledem na potřeby regionálního trhu práce.

V oblasti profesního vzdělávání školy poskytují buď kvalifikační další vzdělávání (vč. uznávání výsledků předchozího učení podle standardů NSK), nebo doplňující další vzdělávání. Specifickým druhem profesního DV je další vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP). Zde školy poskytují buď akreditované programy (např. účastníkům z dalších škol), nebo vzdělávají své pedagogy v neakreditovaných akcích. V oblasti občanského vzdělávání školy připravují kurzy orientované na kompetence občanů EU (např. získávání digitálních gramotností) či na specifická národní nebo regionální témata (např. získávání finanční či právní gramotnosti). V oblasti zájmového vzdělávání se školy orientují zejména na kurzy vycházející z jejich počátečního vzdělávání či ze zaměření nebo zájmu pedagogů.

Samostatný segment DV představuje vzdělávání seniorů orientované na cílovou skupinu s určitými specifickými odlišnostmi danými věkovou, fyziologickou, psychologickou a sociální charakteristikou, přinášející potřebu odlišných vzdělávacích přístupů, postupů a modifikované či zcela nové vzdělávací obsahy (např. aktivní život a životospráva ve stáří, trénink kognitivních funkcí).

Jak oblast rozvíjet a podporovat?

  • Vzájemnou informovaností, znalostí podmínek a potřeb škol a jejich sociálních partnerů (zástupci zaměstnavatelů, obce, kraje, regionální pracoviště ÚP, další místní instituce a organizace atd.)
  • Zvyšovat motivaci škol stávat se autorizovanými osobami NSK. Zvyšovat motivaci pedagogů zapojit se do DV (finanční přínos, rozvoj profesních kompetencí, práce s motivovanými dospělými).
  • Propojovat počáteční a další vzdělávání, rozvíjet mezigenerační učení (zájmové vzdělávání seniorů s využitím žáků jako asistentů lektora aj.). Vytvářet e-learningovou podporu DV. Zlepšit marketing a propagaci DV (i ve spolupráci se sociálními partnery). 
  • Do volby vzdělávacích obsahů a cílových skupin DV se vždy bude promítat plán priorit národní i regionální vzdělávací politiky v delším časovém horizontu. Kraje mohou podporovat rozvoj DV škol vlastními projekty.

Co rozvoj oblasti přináší?

  • Rozšíření nabídky poskytování dalšího vzdělávání v návaznosti na počáteční vzdělávání školy, poskytování profesních kvalifikací podle NSK.
  • Rozvoj profesních kompetencí pedagogických pracovníků, umožnění seberealizace pedagogů ve vzdělávání dospělých.
  • Informování veřejnosti o činnosti školy a zlepšení jejího postavení na trhu vzdělávání.
  • Možnost zabezpečit další finanční zdroje pro školu vycházející z její vedlejší činnosti.
  • Poznávání potřeb a požadavků světa práce a rozvoj spolupráce se sociální partnery, zaměstnavateli.

Projekt P-KAP nabízí ucelené pojetí tematické oblasti, podrobnou SWOT analýzu i inspiraci v podobě příkladů z praxe.


Konzultace a odborná podpora

PhDr. Jana Bydžovská, garantka oblasti intervence – jana.bydzovsla@npi_cz

Mgr. Petr Paníček, garant oblasti intervence – petr.panicek@npi_cz