Kritéria kvalitní školy jsou zpracována pro jednotlivé úrovně škol a jsou formulována pro potřeby vnějšího hodnocení instituce, ale lze s nimi pracovat také v rámci autoevaluce jednotlivých škol a školských zařízení a využít je lze i pro potřeby hodnocení prováděné zřizovateli.
Kritéria uskupena do šesti základních oblastí:
- Koncepce a rámec školy
- Pedagogické vedení školy
- Kvalita pedagogického sboru
- Výuka
- Vzdělávací výsledky žáků
- Podpora žáků při vzdělávání (rovné příležitosti)
Na znění jednotlivých oblastí jsou pak navázána hodnoticí kritéria a také jejich popisy odpovídají nejvyšší možné úrovni naplnění daného kritéria.
Kritérium 1 Koncepce a rámec školy
Už jen samotná existence dobře zpracovaného a promyšleného ŠAP vede k naplnění prvního kritéria Kvalitní školy. V první oblasti, kterou je Koncepce a rámec školy, se dozvídáme, že „Kvalitní škola ví, kam chce směřovat, a jde úspěšně za svým cílem“. Důraz je zde kladen na fakt, že základem systematického zvyšování kvality je srozumitelná vize, koncepce a formulace cílů školy. Zároveň se v této oblasti zdůrazňuje, že je důležité, aby pro vize a cíle školy a podmínky potřebné pro jejich dosažení měl porozumění také zřizovatel a byl s nimi ve shodě a aby tyto vize byly v souladu se strategií obce či kraje.
V části 1.1 je využití dokumentů vytvořených v rámci akčního plánování na úrovni kraje i samotné školy více než zřejmé. Je zde uvedeno, že „Škola má jasně formulovanou vizi a realistickou strategii rozvoje, kterou pedagogové sdílejí a naplňují“, z popisu kritéria pak dále vyplývá, že koncepce a strategie rozvoje školy mají být zpracovány jako samostatné dokumenty, které jsou srozumitelné a reálné a jsou dostupné rodičům žáků a dalším zájemcům. „Dlouhodobá i střednědobá strategie a koncepce jsou v odpovídajících intervalech aktualizovány. Škola průběžně sleduje a sbírá informace podstatné pro své další směřování (například právní změny, trendy ve vzdělávání, vývoj vzdělávací politiky, socioekonomické změny v regionu školy, demografická data a plány územního rozvoje regionu) a zohledňuje je v aktualizacích strategie a koncepce školy“.
Kritérium 1.5 nazvané „Škola spolupracuje s vnějšími partnery“ dává jasnou informaci o tom, že kvalitní škola aktivně cílí spolupráci na profesní a sociální partnery a cíleně spolupracuje s těmi, kteří zajišťují rozvoj odborných kompetencí žáků a také jejich praktickou výuku. Relevantními partnery mohou přitom být jak školy, tak pracoviště, a to v ČR i zahraničí.
Kritérium 2 Pedagogické vedení školy
Popis kritéria 2.1 „Vedení školy aktivně řídí, pravidelně monitoruje a vyhodnocuje práci školy a přijímá účinná opatření“ hovoří o tom, že vedení školy uplatňuje promyšlený systém autoevaluce a systematicky vyhodnocuje stav ve všech důležitých oblastech pedagogických procesů (vzdělávání), ale i v oblasti řízení školy, včetně účinnosti opatření zaváděných ke zlepšení stavu.
Kritérium 3 Kvalita pedagogického sboru
Podle kritéria 3.5 by měli být pedagogové aktivní v přístupu k vlastnímu profesnímu rozvoji a měli by svou práci pravidelně vyhodnocovat, získané poznatky uplatňovat ve výuce.
Kritérium 4 Výuka
O možné spolupráci s odborníky z praxe se zmiňuje kritérium 4.1. „Pedagogové systematicky pomýšlejí a připravují výuku v souladu s vědomostními, dovednostními i postojovými cíli definovanými v kurikulárních dokumentech školy a potřebami žáků“. Pro dosažení souladu s kritériem 4.2 by měli využívat širokého spektra výchovně-vzdělávacích strategií. Pedagogové nabízejí žákům aktivity podporující objevování, experimentování, kladení otázek, tvořivost, autonomii a iniciativu každého z žáků. Vytvářejí situace, v nichž žáci aplikují to, co se naučili ve škole, v běžných reálných (i pracovních) situacích. Trvale rozvíjejí schopnost žáků účelně využívat různé informační zdroje a dovednosti potřebné pro úspěšné uplatnění v moderní společnosti.
Kritérium 6 Podpora žáků při vzdělávání (rovné příležitosti)
V neposlední řadě kvalitní škola sleduje pokroky v učení všech žáků a cíleně podporuje ty, kdo vyžadují speciální péči (kritérium 6).
Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání (ke stažení)
Web České školní inspekce - www.csicr.cz
Web projektu Podpora krajského akčního plánování - http://www.nuv.cz/p-kap
Martina Kaňáková