Kontrolní seznam nastavení a plnění spolupráce se školami
V 6 částech zde najdete přehledně, jasně a srozumitelně jak spolupracovat, získat pro firmu to nejlepší, na co nezapomenout.
1. Námluvy
a. Co si připravit a rozmyslet
Máte-li shodu vedení firmy na tom, proč má smysl se školami spolupracovat, znáte benefity a víte, co od toho očekáváte, můžete se pustit do plánování.
Zamyslete se a sepište si:
- Jaké profese zaměstnáváte, tj. z jakých oborů můžete přijmout žáky na svá pracoviště, tj. s jakou školou/školami tedy můžete navázat spolupráci. [kritéria 1; 3; 4]
- Jaké formy spolupráce chcete a můžete nabídnout (vybavení, sponzoring, praktické vyučování, stáže učitelů apod.).
- Z jakých zdrojů budete hradit počáteční výdaje (pořízení nářadí, specializovaných ochranných pomůcek, odměny za
produktivní činnost žáků, odměny pro instruktory).
[kritérium 10] - Seznam zaměstnanců (instruktorů), kteří by se mohli žákům věnovat (1 den = 1 instruktor = max. 6 žáků) = počet
žáků, které můžete přijmout v jeden den na pracovišti/tích.
[kritéria 3; 4; 8] - Seznam pracovišť, kde mohou žáci vykonávat praxi = počet žáků, které můžete přijmout v jeden den na
pracovištích.
[kritéria 4; 5; 7; 8] - Výhody a nevýhody plánované spolupráce (společenský přínos + společenská odpovědnost firmy + budování dobrého jména firmy, daňové úlevy, získání finančních prostředků na modernizaci vybavení, vyšší/nižší produktivita práce, zatížení zaměstnanců, výchova budoucích zaměstnanců atp.).
- Vytipujte zaměstnance/osobu, která bude koordinovat agendu, týkající se spolupráce firmy a školy (komunikace se
školu, žáky, instruktory, mzdovou účetní, účetní, lektory pro instruktory, školení BOZP).
[kritéria 3; 4; 5; 6; 7; 8; 10] - Vytipujte školy, které oslovíte k možné spolupráci (vhodné obory, dopravní dostupnost, osobní vazby atp.).[kritérium 1]
- Vyhledejte příklady dobré praxe, kontaktujte firmy, kde to funguje, inspirujte se.
- Seznamte se s legislativou, která se ke spolupráci váže.
[kritérium 6]
b. Legislativa = „POVINNOSTI, KTERÉ NEOBEJDETE“, kam se podívat
- Zákon č. 561/2004 Sb., Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) (organizace středního vzdělávání, odměny za produktivní činnost, naplňování vzdělávacích cílů)
- Vyhláška č. 13/2005 Sb., Vyhláška o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři (náležitosti smlouvy mezi školou a firmou)
- Zákon č. 262/2006 Sb., Zákoník práce (školení BOZP, pracovní doba atd.)
- Zákon č. 47/2013 Sb., Zákon, kterým se mění zákon č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách, ve znění zákona č. 167/2012 Sb. (zdravotní prohlídky žáků)
- Zákon č. 586/1992 Sb., Zákon o daních z příjmů (daňové odpočty na pořízení majetku, odpočty na podporu výdajů vynaložených na žáka či studenta, osvobození příjmů za práci žáků a studentů z praktického vyučování a praktické přípravy)
- Informace Ministerstva financí, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy a Ministerstva průmyslu a obchodu k uplatňování odpočtu na podporu odborného vzdělávání od základu daně z příjmů podle zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
- Zákon č. 110/2019 Sb., Zákon o zpracování osobních údajů (dokumentace žáků)
c. Úvodní jednání se školou
Před jednáním se školou/školami si připravte body, které s vedením školy, nebo pověřeným koordinátorem spolupráce školy a firem můžete probrat na úvodní schůzce:
- Vyžádejte si od školy vzor Smlouvy o obsahu, rozsahu a podmínkách praktického vyučování (náležitosti stanovuje vyhláška o středním vzdělávání 13/2005 Sb.; §12), případně předložte škole vlastní návrh smlouvy. [kritérium 1]
- Vyjasněte si podmínky zdravotních prohlídek žáků (správná kategorizace prací; kdo poskytne lékařský posudek). [kritéria 1; 7]
- Zjistěte, zda může škola proškolit vaše instruktory, případně doporučit vhodné školení nebo lektora. [kritéria 1; 3]
- Vyjasněte si, jaký klíč bude uplatněn při výběru žáků na vaše pracoviště (věk/ročník žáků, dopravní dostupnost, prospěch, docházka, manuální zručnost, zájem o obor?). [kritéria 1; 8]
- Vyjasněte si, jakým způsobem bude probíhat komunikace mezi firmou a školou (koordinátor spolupráce školy a zaměstnavatele, učitel OV, e-mailová korespondence).[kritérium 1]
- Požádejte školu o poskytnutí harmonogramu školního roku/výuky, pro vhodné rozplánování činností/prací na pracovištích firmy. [kritérium 1]
- Požádejte školu o umožnění prohlídky a seznamte se tak s prostředím, vybavením a možnostmi školy, které se týkají výuky ve školních dílnách, ale také v rámci teoretické výuky.
- Vyjasněte si, jakým způsobem bude probíhat evidence docházky žáků na pracoviště (firemní čipové karty, záznamová kniha příchodů a odchodů, vzdálený přístup instruktora do školního docházkového systému). [kritéria 1; 3]
- Informujte se, jakým způsobem bude probíhat klasifikace/hodnocení žáků. [kritéria 1; 3]
- Informujte se, jakým způsobem je škola pojištěna (odpovědnost za škody nebo úrazové pojištění). [kritérium 1]
- Informujte se, jaké požadavky má v rámci plánované spolupráce škola na vaši firmu; případně další možnosti nabídněte (např. účast instruktora nebo jiného odborníka z praxe v teoretické výuce nebo u závěrečných zkoušek či maturit, možnost poskytnutí oponenta závěrečných a seminárních prací, možnost exkurzí žáků jiných oborů nebo stáží pedagogů, zapůjčení technologického vybavení, možnost přístupu k SW nebo ke vzdělávacím materiálům pro zaměstnance, vytvoření stipendijního programu pro žáky či organizace odborné soutěže).
- Vyjasněte si, jaké evaluační nástroje použijete k vyhodnocení spolupráce školy a firmy, zvolte období, kterého se bude evaluace týkat (čtvrtletí, pololetí, školní rok). [kritérium 14]
2. Uzavíráme smlouvu
DOPORUČENÍ A TIPY KE SMLUVNÍM UJEDNÁNÍM, kritérium 1.
- Správně ve smlouvě nastavte, za co odpovídáte a za co nikoli.
- Správně ve smlouvě nastavte podmínky ukončení smlouvy (odstoupení od smlouvy).
- Správně ve smlouvě nastavte práva a povinnosti v případě neplnění nebo nedostatečného plnění závazků.
- Správně ve smlouvě nastavte práva a povinnosti žáků a zaměstnanců školy, kteří se budou pohybovat ve firmě (zákaz fotografování, vynášení výkresů, výrobků, přípravků = podmínky ochrany duševního vlastnictví apod.).
3. Jdeme na to/fungujeme společně / spolupráce v praxi... REALIZACE SPOLUPRÁCE
Zrekapitulujte si výstupy, které jste na jednání se školou získali. Rozhodli jste se definitivně pro spolupráci? Ano.
Pokračujte v realizaci dalších kroků k nastartování spolupráce, tj. k přijetí žáků na vaše pracoviště. Pověřte své zaměstnance nebo externí spolupracovníky následujícími úkoly:
Kdo co dělá:
a. Účetní/ekonom/mzdová účetní
- Kontaktuje správce daně; zjistí konkrétní podmínky, které je třeba splnit pro možnost uplatnění daňových úlev, odpočtů na pořízení majetku (evidenční knihy docházky).
- Připraví podklady pro výplaty odměn za produktivní činnost (evidenční knihy docházky – lze ve spolupráci se školou, zavedení žáků do mzdového systému).
- Připraví podklady pro výši odměn a příplatků pro instruktory (dodatek k pracovní smlouvě).
- Sjedná, případně zreviduje dobrovolné pojištění pro podnikání, případně sjedná pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou zaměstnancem při pracovním úrazu nebo nemocí z povolání.
b. Firemní koordinátor spolupráce se školou/personalista
- Osloví vytipované instruktory, seznámí je se záměrem a podmínkami spolupráce se školami, změnou pracovních a mzdových podmínek, s jejich rolí ve vzdělávacím procesu.
- Pro instruktory, kteří souhlasí se spoluprací, zajistí vhodné a odpovídající školení.
- Ve spolupráci se školou připraví Smlouvu o obsahu, rozsahu a podmínkách praktického vyučování (náležitosti stanovuje vyhláška o středním vzdělávání 13/2005 Sb.; §12).
- Ve spolupráci se školou připraví harmonogram činností a stanoví vzdělávací cíle žáků v rámci praktického vyučování na pracovištích.
- Sepíše údaje, které budete požadovat od žáků s odůvodněním, k jakým účelům budete údaje zpracovávat.
- Stanoví způsob, jakým budete žáky a školu informovat o změnách podmínek (v případě nehody, nedodání materiálu pro výrobu, náhlého uzavření provozovny z technických důvodů, z důvodů nemoci instruktora apod.).
- Před nástupem žáků na pracoviště zajistí školitele BOZP na pracovištích; případně zkontroluje platnost veškerých periodických školení u instruktorů nebo vedoucích pracovníků.
4. Jak nám to funguje? EVALUACE
Nezbytnou součástí procesu realizace zajištění praktického vyučování na pracovištích firmy je vyhodnocení, které poskytne podklady pro určení oblastí, kde je potřeba dosáhnout zlepšení kvality a efektivnosti, a umožní firmě identifikovat míru zavedení dodatečných opatření. Vyhodnocení je užitečné jen v případě, že je následně převedeno do konkrétních cílů, které vedou k eliminaci slabých stránek.
- Po uplynutí doby, kterou jste si stanovili se školou v období plánování spolupráce, proveďte evaluaci pomocí vhodných nástrojů (smlouva, plán spolupráce, dotazníky, evidence apod.).
- Vyhodnoťte získaná data.
- Navrhněte opatření pro zlepšení kvality a efektivnosti.
- Určete termín splnění.
- Pověřte osoby odpovědné za zlepšení identifikované činnosti.
- Popište cíle, kterých chcete v dalším období spolupráce dosáhnout.
- Připravte popis řešení formou různých pracovních úkolů a popis průběhu práce.
Tip: https://pospolu.rvp.cz/seznam-nastroju#EQAVET
Aktualizovaný dotazník: http://www.nuv.cz/eqavet/dotaznik-pro-posileni-kvality-praktickeho-vyucovani
5. Problémy a řešení
Příklady situací, které nastaly |
Návrh řešení |
|||
Nedostatečný počet instruktorů, směnný provoz |
|
|||
Odchod koordinátora spolupráce |
|
|||
Nedodržování pracovní doby – absence žáků |
|
|||
Nesplnění výukových cílů z důvodu navýšení sezónních zakázek |
|
|||
Zvýšený zájem žáků o absolvování praktického vyučování ve firmě |
|
6. Chvíle pravdy… a jak dál?
Co nám to přináší?
Má to smysl?
Vyplácí se nám spolupráce?
Co dělat lépe?
Co dělat jinak?
Co už nedělat?
Jak pokračovat dál?