Na národní a regionální
úrovni jsou využívány tzv. ukazatele kvality, které sledují
výstupy a úspěšnost odborného vzdělávání. Jsou mezi nimi např. míra účasti v programech odborného vzdělávání, míra
dokončení programů odborného vzdělávání nebo využití získaných dovedností na pracovišti.
Pro spolupráci škol a zaměstnavatelů slouží 14 kritérií pro studijní a pracovní podmínky, která nabízejí praktický přehled a návod pro školy i zaměstnavatele k tomu, jak zahájit a sledovat kvalitu spolupráce.
Kvalitu může ovlivnit také příklad dobé praxe z ČR i zahraničí. V projektu EQAVET shromažďujeme příklady dobré a inspirativní praxe z různých projektů realizovaných v Národním ústavu pro vzdělávání, konkrétně z projektů Podpora krajského akčního plánování (P-KAP), Pospolu a Kurikulum S. Příklady využití cyklu kvality v odborném vzdělávání v evropských zemích najdete na www.eqavet.eu.
Externím monitorováním kvality odborného vzdělávání na SŠ a VOŠ a výkonem nezávislé inspekční činnosti se zabývá Česká školní inspekce (ČŠI), která je orgánem s celostátní působností. Je klíčovým partnerem Národního referenčního bodu pro zajišťování kvality (NRP EQAVET). Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání ČŠI na příslušný školní rok vycházejí z modelu tzv. kvalitní školy a jsou Českou školní inspekcí využívána při hodnocení kvality vzdělávání v konkrétní škole od školního roku 2015/2016.
Kvalita v odborném vzdělávání je podporována v období 2014–2020 také prostřednictvím projektu P-KAP. Akční plánování přináší školám i krajům možnost podpořit kvalitu prostřednictvím vytváření školních akčních plánů a plánů aktivit, které představují nástroje vlastního rozvoje školy ve vybraných oblastech. Školy mohou ke zvyšování kvality využívat i některé typy šablon projektů OP VVV z první výzvy, vyhlášené MŠMT v prosinci 2016.
Každá škola může provádět také vlastní hodnocení (autoevaluaci školy). Povinnost zpracovávat autoevaluační zprávu školám školský zákon neukládá.
Projekty NÚV s dopadem na kvalitu v odborném vzdělávání
Kvalitou odborného vzdělávání a praktickými aktivitami ve spolupráci s učiteli, školami a vzdělavateli se zabývá Národní ústav pro vzdělávání (do roku 2011 Národní ústav odborného vzdělávání). Níže jsou uvedeny zásadní projekty a milníky, které od roku 2000 v ČR ovlivnily a dodnes tvoří a formují pojetí kvality a spolupráce všech, kdo se na odborném vzdělávání podílí.
- Nová závěrečná zkouška – Jednotné zadání závěrečné zkoušky
v učebních oborech
Projekt v letech 2005-2014 vytvářel a ověřoval systém závěrečných zkoušek, podle kterého a v souladu s novelou školského zákona od školního roku 2014/2015 v jednotné podobě skládají všichni absolventi učebních oborů na úrovni EQF 2, 3 a 4. - Národní soustava kvalifikací (NSK) vznikala od roku 2006. Veřejně dostupný registr profesních kvalifikací a jejich kvalifikačních a hodnoticích standardů pro trh práce byl ustaven zákonem č. 179/2006 Sb. o uznávání výsledků dalšího vzdělávání.
- Projekt Pospolu - Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi (2012-2015) navrhl systémové změny pro efektivnější a snadnější spolupráci mezi školami a firmami.
- Projekty UNIV (UNIV - Uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení v sítích škol poskytujících vzdělávací služby pro dospělé (2005-2008) a UNIV2 Školy - centra celoživotního učení (2009-2013)) vytvořily a rozvíjely sítě škol naplňujících koncept celoživotního učení. Projekt UNIV 3 (2012-2015) podpořil rekvalifikace - vzniklo 350 modulových rekvalifikačních programů podle standardů NSK, po jejich absolvování účastníci složením zkoušek získali novou profesní kvalifikaci.
- Volbou vzdělávací dráhy a kariérovým poradenstvím se od roku 2006 zabýval projekt VIP Kariéra, kde také vznikl interaktivní Informační systém o uplatnění absolventů škol na webu www.infoabsolvent.cz, který umožňuje rychlou orientaci ve výběru ze vzdělávací nabídky. Infoabsolvent každoročně pomáhá více než 150 tis. uživatelů motivovat a rozhodovat se nejen o odborném vzdělávání.
- Od roku 2016 zavádí projekt Podpora krajského akčního plánování (P-KAP) na národní i krajské úrovni a také ve středních a vyšších odborných školách strategické akční plánování, které používá cyklus kvality pro řízení a inovace.
- Projekt Koncept (Koncepce dalšího vzdělávání) mezi lety 2009-2013 koncepčně vymezil a následně prakticky podpořil rozvoj dalšího vzdělávání v České republice.
- Projekt Kurikulum S - Podpora plošného zavádění školních vzdělávacích programů v odborném vzdělávání (2009-2012) poskytoval informace, metodické rady a konzultace středním odborným školám a konzervatořím při jejich kurikulární reformě související se zaváděním školních vzdělávacích programů. V regionech byla pro pomoc školám zřízena regionální konzultační centra.
- Projekt AUTOEVALUACE – Vytváření systému a podpora škol v oblasti vlastního hodnocení, Cesta ke kvalitě (2009-2012) se zaměřoval na podporu škol v oblasti vlastního hodnocení.
- Projekt Podpora rozvoje partnerství škol a podniků směřující ke zvyšování kvality odborného vzdělávání v České republice, zkráceně Partnerství a kvalita (2008) analyzoval nástroje pro podporu partnerství doporučené na evropské úrovni (EQF, ECVET) a navrhl možnosti implementace v prostředí ČR.
Máte námět na další zásadní projekt nebo aktivitu, která Vám pomohla zvýšit kvalitu odborného vzdělávání? Napište nám